![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/05/sharkskin-swiss-230x153.jpg)
BERN – Swiss International Air Lines (SWISS) heeft al zijn Boeing 777-300ER-vliegtuigen van een brandstofbesparende ‘huid’ voorzien. Deze zogenoemde AeroSHARK is sinds oktober 2022 in gebruik op commerciële vliegtuigen.
AeroSHARK bootst de luchtweerstand verminderende eigenschappen van haaienhuid na. Dankzij de speciale oppervlaktestructuur, die bestaat uit fijne ribbels van ongeveer 50 micrometer, wordt de aerodynamica van het vliegtuig geoptimaliseerd en wordt de luchtweerstand tijdens de vlucht met ongeveer één procent verminderd. Daardoor is er minder brandstof nodig en worden de emissies verminderd.
Door 950 vierkante meter van de buitenhuid van een Boeing 777-300ER te bedekken, kan jaarlijks zo’n 400 ton kerosine en meer dan 1.200 ton CO₂ worden bespaard. Met zijn geleidelijk gemoderniseerde vloot kon SWISS daardoor in 2023 al ruim 2.200 ton kerosine en ongeveer 7.100 ton CO₂ besparen. Het laatst overgebleven vliegtuig met de registratie HB-JNF werd begin mei 2024 uitgerust met AeroSHARK.
De implementatie van AeroSHARK werd voorafgegaan door jarenlang onderzoeks- en ontwikkelingswerk door Lufthansa Technik en het chemiebedrijf BASF. Eind 2022 verleende het European Aviation Safety Agency (EASA) Lufthansa Technik na een uitgebreid onderzoeksproces de goedkeuring voor de serieconversie van twee Boeing 777’s met AeroSHARK.
In totaal zijn nu zeventien van de 27 Boeing 777’s van de Lufthansa Group aangepast met AeroSHARK – en het aantal groeit. Ook de tien 777F vrachtvliegtuigen van Lufthansa Cargo worden op deze manier ‘behandeld’.
Ik heb het golfbal idee jaren geleden eens naar een F1 team gestuurd. Ze hebben er blijkbaar niets mee gedaan of het is niet bij de juiste personen beland.
En hier zit het golfbal huid. Heb begrepen dat die ook lucht weerstand heel erg afneemt. Ooit ergens een artikel dat ze meer bezich om te testen.
Super! Zou dit ook kunnen werken voor zeiljachten, inclusief anti-algen werking?