![Foto: Airbus](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/indigo-a350-1-230x173.jpg)
TOULOUSE – De Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo, waar Nederlander Pieter Elbers de scepter zwaait, heeft opnieuw een forse bestelling geplaatst bij Airbus. De voormalig KLM-topman zette maandag (6 mei) zijn handtekening onder een definitief contract voor dertig Airbus A350-900’s met opties op nog eens zeventig. De eerste toestellen worden vanaf 2027 geleverd.
Volgens Elbers maken de widebodies een volgende fase in de plannen van de luchtvaartmaatschappij mogelijk. Het bedrijf wil haar vleugels uitslaan naar bestemmingen ver buiten India.
IndiGo liet ook in juni 2023 van zich horen toen bij Airbus niet minder dan vijfhonderd A320neo-varianten werden besteld voor korte en middellange routes.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/indigo-a350-819x1024.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/indigo-a350-2-819x1024.jpg)
Pieter Elbers is gewoon slim, hij zorgt door bij Indigo te werken en zijn kennis en ervaring te delen. voor een goed pensioen zodat hij na die tijd misschien wel ereburger van India kan worden met alle bijbehorende voordelen, zeker nu ze straks ook nog lange afstand vluchten met een A 350 kunnen maken. Slimme “jongen” die denkt aan zijn toekomst en geef hem eens ongelijk als je bij AFK via een zijweg uitgerangeerd wordt, dan ga je toch elders je heil zoeken en via social media eventuele heimwee gevoelens met Nederland wel weten op te vangen;
Trouwens India is niet zijn eerste buitenpost, voordien zat hij ook elders waaronder Japan dus “so what” doet hij nu met Indigo goede zaken en mogen we best jaloers op zijn dat er nog plekken in de wereld zijn waar ze de luchtvaart nog omarmen.
Nederland heeft gewoon last van een anti luchtvaart sentiment vanwege vermeende milieu eisen en Schiphol eens het paradepaardje wordt steeds meer een niets zeggende luchthaven die alle verworvenheden met kind en het badwater weggooien ingehaald door landen die het tegendeel bewijzen. Pieter, “keep going strong” met je Indigo en veel succes jongen, meneer !
Tja en voor Pieter Elbers zelf:
Met een land als India, dat nu we ons massaal van China afwenden, als nieuwe maakeconomie van de wereld in het vizier komt, zit hij qua verwachte groei goed.
Beter dan Europa, waar we naar ik vrees niet Indiase groeicijfers evenaren en luchtvaart bovendien in het verdomhoekje lijkt te zitten.
Kortom, onbedoeld, want hij wilde graag bij AFK blijven, zit hij bij Indigo nu wel op de plek met dé betere kansen.
Het zijn inderdaad grote ordertallen, maar de levering begint pas na 2027, dus dan gaat een deel van die toestellen eerst ook oudere uit te faseren toestellen vervangen.
Daarnaast geldt, dat als Elbers aan ziet komen onvoldoende emplooi voor al die toestellen te gaan hebben, hij ook productieslots kan doorverkopen aan maatschappijen die tegen die tijd snel een toestel geleverd willen krijgen. Zolang in zo’n toestel nog niet al te veel maatschappij specifieke zaken zijn aangebracht, kun je zelfs een in aanbouw zijnd toestel nog doorverkopen.
En los van de te bedingen z.g. order omvangskorting, dekt Elbers zich vooral in tegen prijsstijgingen, al zal er in contracten met zo’n lange leverdoorlooptijd ook wel een soort inflatie clausule zitten, maar die is gunstiger dan wanneer hij pas in 2027 voor het eerst bij Airbus aanklopt.
Dus met die aantallen, in een snel groeiende economie zoals de Indiase, loopt het wel los, al zal er voor een harde order altijd wel een aanbetaling gedaan moeten worden, wat weer tot kapitaalbeslag leidt.
Laat Pieter Elbers zien dat hij een betere CEO is dan die mandarijn die CEO air france-KLM is?
Dat zijn er dus een heleboel vliegende Indiërs Rob als die allemaal hun vleugels gaan uitslaan en als ik de beelden zie van overvolle treinen dan kan ik mij ook wel voorstellen als men liever comfortabel een (binnenlandse) vlucht neemt dan als haringen in een Indiase ton met soms wel flinke snelheid moet reizen.
Nu maar hopen dat Elbers en co slots krijgen op Schiphol, handig als hij met zijn “eigen” airline vrouwlief en kids in Nederland kan opzoeken dan nu misschien wel met zijn voormalig werkgever KLM een retourtje India – Nederland te moeten doen.
Ben wel benieuwd hoe de klassenindeling van de A 350 van Indigo wordt, met naast een Economy ook een Comfort en Business class of anders. Dat blauw van Indigo is voor Pieter Elbers ook een beetje KLM blauw. Mijn eerste intercontinentale vlucht naar het verre Oosten voerde met een tussenlanding op Bombay en terug op New Delhi, India blijft dus wel een speciaal land om er naar te vliegen. En zowel de Air India A 350 en Indigo A 350 samen op Schiphol zal wel een mooi gezicht zijn als ze tenminste op dezelfde dag aanwezig zijn.
Frans Eekhout: 1.45 miljard Indiërs…moet wel een paar passagiers voor Indigo tussen zitten denk ik…
A 350-900 bestellen betekent dat men theoretisch ook non stop van India naar Elbers voormalige thuisbasis Schiphol kan vliegen en met dertig plus zeventig stuks zal men bij Airbus wel een flinke korting gekregen hebben. Vraag mij alleen of waar men bij Indigo de prognose vandaan haalt om zoveel vliegtuigen te bestellen, is de vraag naar luchtvervoer in en naar India dan zo groot dat men bij Airbus “aan de lopende band” werk moet doen om aan de vraag naar Airbus vliegtuigen te kunnen voldoen en heeft men een eigen vliegschool om zoveel piloten op te leiden en met de bestelde toestellen te laten vliegen. Pieter Elbers voelt zich er wel als een vis in het water en met de Vliegende Hollander motivatie misschien wel de “guru: van het Indiase luchtvaart bestel het is hem en Indigo gegund.