Nieuws

SHANGHAI – Air China gaat honderd Comac C919 vliegtuigen kopen in een deal ter waarde van 10,8 miljard dollar op basis van de huidige catalogusprijzen. De vliegtuigen zullen tussen 2024 en 2031 worden afgeleverd.

De in Peking gevestigde luchtvaartmaatschappij, een van de drie grootste luchtvaartmaatschappijen van China, had eerder een handvol C919’s besteld, maar maakte vrijdag (26 april) bekend dit aantal fors te willen verhogen.

De C919 concurreert met de 737 MAX van Boeing en de Airbus A320neo, de twee best verkopende straalvliegtuigen ter wereld. Air China heeft momenteel een vloot van bijna vijfhonderd vliegtuigen, waaronder 212 uit de A320-familie en 127 vliegtuigen uit de Boeing 737-serie.

3 reacties op “Air China koopt fors in bij Chinese vliegtuigbouwer COMAC

  1. Anton S. schreef:

    @ Frans, leuke uitdaging.

    Helaas ging m’n bovenstaande tabel wat kapot, ik zal het nu iets anders weergeven,
    Pax in max 1 class density:

    C919: MTOW 79 t., Pax 192, Fuel 25.000 L, Range 5.576 km, Fuel burn p/pax 2,34 L p/100 km
    A320: MTOW 78 t., Pax 186, Fuel 24.210 L, Range 6.100 km, Fuel burn p/pax 2.13 L p/100 km
    A321: MTOW 93 t., Pax 230, Fuel 24.050 L, Range 5.900 km, Fuel burn p/pax 1,77 L p/100 km
    A321XLR: W101 t., Pax 240, Fuel 32.940 L, Range 8.700 km, Fuel burn p/pax 1,58 L p/100 km
    B737M9: W 88,3 t.,Pax 220, Fuel 25.800 L, Range 6.100 km, Fuel burn p/pax 1,92 L p/100 km

    Wat je in bovenstaande specificatie ziet is dat de Comac veruit het slechtst presteert op zowel range, als brandstof verbruik per passagier per 100 km, vandaar m’n eerdere opmerking over de concurrentiekracht van dit toestel.
    Da A321 XLR heeft uitstekende papieren voor de intercontinentale markt en zal bijdragen aan het veranderen van de luchtvaartindustrie !

  2. Deze order geeft wat “lucht” in de reeks bestellingen voor Airbus en Boeing als er voor de eigen Chinese markt een “paar” C 919 bestellingen komen en men niet in het buitenland hoeft aan te kloppen. De aanduiding zit ook het getal “9” in en bij mijn weten betekent het getal negen lang geluk zoals acht veel geluk betekent. Misschien dat deze type aanduiding helpt om de orderstroom voor de C 919 op peil te houden.
    Chinese en Russische toestellen zijn meer voor de eigen markt gebouwd, maar daarbuiten, lees Europa amper emplooi en veel orders hoeft men er niet van te verwachten tenzij een (Europese) airline snel en voordelig enkele toestellen van de C 919 klasse nodig heeft kan men even met China bellen

    Eigenlijk zou je naast je korte info Anton S. eens een uitgebreid “warenvergelijkingsonderzoek” moeten doen wat nu de precieze pro en contra’s zijn tussen de Chinese C 919 , de Airbus A 320 familie en de veel geplaagde Boeing 737 MAX en vooral het comfortbeleving voor de passagiers.
    In China heeft men de kennis en kunde om goed te kijken hoe men elders zaken bedenkt, ontwerpt en in productie neemt en ze zelf in een of andere vorm ook te produceren en weten te verkopen. Laten we niet vergeten dat veel producten die we dagelijks gebruiken ook Made in China zijn en betaalbaar. Zelfs Herpa om maar een merk te noemen op modelbouwgebied laat z’n modellen om economische reden niet in Europa bouwen wel in China, dus onderschat hen niet. Wie weet welke (buitenlandse) order men van de C 919 nog kan verwachten.

  3. Anton S. schreef:

    Natuurlijk is elk vliegtuig concurrent van een ander vliegtuig, maar als je specs van vliegtuigtypes vergelijkt, dan is het nog maar de vraag of de Comac überhaupt wel een concurrent van de z.g. vergelijkbare Boeing of Airbus toestellen is:
    Comac C919 737 MAX 8 MAX 9 A320 neo A321 neo A321LR A321XLR
    Max, passagiers: 190 210 220 195 244 206 244
    Range in km. 5.555 6.500 6.100 6.500 7.400 7.408 8.704

    Op één punt zal de Comac beslist wel concurreren: prijs, maar dat is met Chinese auto’s ook het geval.