![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/p2006tng-230x147.jpg)
FRIEDRICHSHAFEN – De Italiaanse vliegtuigfabrikant Tecnam heeft tijdens de de General Aviation vakbeurs AERO 2024 de opvolger van de tweemotorige P2006T MkII gepresenteerd: de P2006T NG. In het vernieuwde model zijn meer dan driehonderd wijzigingen doorgevoerd.
Dankzij nieuwe brandstof geïnjecteerde Rotax 912 iSc3-motoren is op grotere hoogte een brandstofverbruik van 14 l/h per motor mogelijk, vergeleken met de 17 l/h voor de MkII-versie. Ook werd het MTOW is met 60 kg verhoogd waardoor de ‘NG’ een nuttige lading mee kan nemen van 410 kg bij een kruissnelheid van 148 kts (274 km/h) over 930 nm (1.772 kg).
Tecnam voegde ook een tweede deur aan de rechterkant van de romp toe om de toegang voor de co-piloot gemakkelijker te maken. Ook werden beide bemanningsdeuren groter gemaakt en een externe vrachtdeur aangebracht. Upgrades in de cockpit omvatten een centrale console met een FMS GCU477-toetsenbord voor het beheren van de Garmin G1000 NXi-elektronica en de GFC 700-autopilot.
Andere wijzigingen zijn onder meer verbeterde aerodynamica, een grotere bagageruimte, een bredere cabine, geïntegreerde Whelan-antibotsingslichten en een opnieuw ontworpen middenconsole waarin nu het trimwiel is verwerkt.
De fabrikant kondigde ook een ‘superpremium’ versie aan in de vorm van de P2006 NG Sport. Deze variant heeft een volledig Italiaans design, een zwart lederen dashboard met zachte LED-verlichting, panelen in carbon look en een middenconsole bedekt met leer. De cabine is voorzien van Alcantara hemelbekleding, zachte ‘moquette’ stoelen, lederen zijwanden en zijpanelen met logo’s in carbon look.
De fabrikant zal de P2006T NG eerst lanceren in door de EASA goedgekeurde landen, met de Spaanse vliegschool Fly By als launching customer.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/p2006tng-4.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/04/p2006tng-3.jpg)