
TUCSON – Motorfabrikant Rolls-Royce is in het Amerikaans Arizona begonnen met het in de lucht testen van de nieuwe Pearl 10X turbofan. Deze nieuwe motor is speciaal ontwikkeld voor de in mei 2021 geïntroduceerde Dassault Falcon 10X-zakenjet.
Voor de testvluchten is een Pearl 10X-motor gemonteerd onder de rechtervleugel van de Boeing 747 die R-R inzet voor het in de praktijk uitproberen van nieuwe vliegtuigmotoren.
De Pearl 10X was voorafgaand aan deze vlucht al 2.300 uur statisch getest in zowel de Advance 2 demonstrator als in een motoropstelling. Volgens R-R is deze motor vergeleken met andere Pearl-varianten tot vijf procent efficiënter en voorbereid op het consumeren van honderd procent Sustainable Aviation Fuel (SAF).
De nieuwe Dassault Falcon 10X krijgt een lengte van 33,4 m bij een spanwijdte van 33,6 m en een hoogte van 8,04 m. Passagiers wacht een cabine (lxbxh) van 16,4, x 2,77 x 2,03 m waarbij grote ramen voor extra daglicht toetreding zorgen.
Het tweemotorige toestel krijgt nieuw ontworpen koolstofvezel vleugels, 80 kN sterke Rolls-Royce Pearl 10X turbofans en een vliegbereik van 7.500 nm (13.890 km). Er wordt vooralsnog een leeggewicht voorzien van 27.805 kg bij een MTOW van 52.345 kg.
Dassault verwacht de 10X rond 2027 op de markt te kunnen brengen en ziet inmiddels ook militair maritieme mogelijkheden voor het toestel.
