TRONDHEIM – Motorfabrikant Rolls-Royce (R-R) heeft de eerste demonstrator voor een elektromotor van 320 kW (436 pk) in elkaar gezet en is deze week begonnen met statische tests in het Noorse Trondheim.
De demonstrator die nu wordt getest, heeft een nieuw ontworpen luchtgekoeld systeem dat minder weegt en minder complex is, met een architectuur die het volgens de motorfabrikant veiliger en fout bestendiger maakt.
De nieuw motor wordt ontwikkeld voor gebruik met nieuwe elektrische en hybride elektrische regionale vliegtuigen met plaats voor negen tot negentien passagiers, die vanaf korte start- en landingsbanen kunnen opereren.
Donderdag (28 maart) meldde R-R al dat de eerste passieve tests met de motor met directe propelleraandrijving zijn uitgevoerd om de mechanische en elektrische basisfunctionaliteit ervan te bewijzen. De komende weken worden er nu verdere tests uitgevoerd op een locatie in München.
Het team in Trondheim heeft eerder gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van een generator van 2 megaWatt, ontwikkeld voor het voormalige E-Fan X-project met Airbus. Ook werd een generator van 500 kilowatt (691 pk) ontwikkeld voor het M250H-programma en een elektromotor van 400 kilowatt (545 pk) voor het Do228 hybride elektrische aandrijfconcept.
Ingenieurs van R-R werken momenteel op vijf locaties aan het project, dat taken omvat als het intern ontwerpen van nieuwe productieapparatuur en gereedschappen ter voorbereiding op schaalbare productie. Een deel van het test- en montagewerk zal in Hongarije worden uitgevoerd.
In november 2023 werd bekend dat Rolls-Royce zijn elektrische divisie wil verkopen als onderdeel van een bredere desinvesteringsstrategie, die de komende vijf jaar mogelijk 1,9 miljard dollar zou kunnen opleveren.