Nieuws
De Gulfstream G700 ontving eind maart 2024 het typecertificaat van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.
Foto: Gulfstream

SAVANNAH – Zakenjetfabrikant Gulfstream Aerospace heeft na een lang traject de Amerikaans certificatie van de nieuwe G700 op zak. Dat maakte het bedrijf vrijdag (29 maart) bekend. Gulfstream verwacht op korte termijn de eerste klanten te kunnen blij maken met hun G700. Het certificatieproces duurde vier jaar.

De fabrikant vloog op 14 februari 2020 voor het eerst met de G700 en zette voor het certificatieprogramma maar liefst zeven prototypes in. Volgens Gulfstream-topman Mark Burns was de certificatie van de G700 het meest rigoureuze programma in de geschiedenis van het bedrijf.

De Amerikaanse toezichthouder FAA bevestigde ook twee nieuwe prestatieverbeteringen: de G700 mag starten vanaf banen van 1.827 m en landen op een strook van slechts 960 m, beide korter dan oorspronkelijk verwacht. Tijdens het certificatieproces presteerde het toestel op andere belangrijke punten ook al beter dan verwacht. Zo vliegt de G700 verder en blijkt ook tot topsnelheid wat hoger te liggen dan voorzien.

Het vliegbereik van het luxe toestel bedraagt 7.750 nm (14.353 km) bij Mach 0,85 of 6.650 nm (12.316 km) bij Mach 0,90. De maximale kruissnelheid van de G700 steeg van Mach 0,925 naar Mach 0,935. Daarmee is het toestel het snelste type in de Gulfstream-vloot.

De G700 is ook de langste Gulfstream-telg en voegt met 33,48 m ruim drie meter toe aan ook al ruim bemeten G650ER. Aan boord van een G700 is plaats voor maximaal negentien passagiers. Gulfstream werkt nog aan de certificatie van de G800, die met 8.000 nm (15.000 km) zelfs nog verder komt dan de G700.

Motoren G700 en G800 krijgen Amerikaanse zegen

4 reacties op “Gulfstream ontvangt typecertificaat voor G700

  1. Anton S. schreef:

    Op 3 april maakte het toestel vanuit Savannah een testvlucht van dik anderhalf uur. Inmiddels is de V117 op vrijdag 5 april sinds half elf ’s avonds weer terug op Eindhoven. Dit toestel vloog best snel, met tijdens het eerste deel van de thuisvlucht snelheden van 1.085 km/u.

  2. Geen idee Anton S, dat de nieuwe tweedehandse Gulfstream 650 ER even niet in dienst is, dat is dan wel opmerkelijk nieuws als de krijgsmacht niet van dit toestel gebruik kan maken en misschien met de Boeing PH-GOV de dienstreizen moet doen met zijn mindere vliegbereik. De 650 ER heeft toch niet nu al kuren die de inzetbaarheid belemmert beste Anton. Ben wel benieuwd of jij er meer van weet, want de Gulfstream is best een mooi toestel, mits het goed functioneert, mits ? !

  3. Anton S. schreef:

    @Frans
    Maar met dat “in dienst hebben” lijkt iets te zijn:
    Heb jij enig idee waarom onze defensie G 650 ER al sinds 18 februari in Savannah staat?

  4. Mooi toestel waarvan Nederland gelukkig de kleinere G 650 ER versie bij de krijgsmacht in dienst heeft al is het een tweedehands toestel. De G 700 is een bijna supersonisch toestel en wie weet wat het volgende Gulfstream vliegtuig wordt na de G 800 een echte supersonisch vliegtuig of moeten we daarbij wachten op de BOOM die als passagiersvliegtuig ook als zakenjet gebruikt kan worden.
    De G 700 voor wie geld meer is dan poen om er verre bestemmingen snel en comfortabel te bereiken.