![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/03/Electron-5-230x129.png)
ROTTERDAM – De Brits-Nederlandse start-up Electron Aviation heeft het vleugelontwerp van de tweemotorige, elektromotor aangedreven Electron 5 op enkele punten aangepast.
Het bedrijf wil de diensten aan gaan bieden met tweemotorige stille (< 55 dB) vliegtuigen die 67 Wh/pkm gaan verbruiken wanneer drie van de vier stoelen bezet zijn. Vanuit het oogpunt van veiligheid zullen de propellers elk door twee elektromotoren worden aangedreven. Daarmee kan op 10.000 ft (3.048 m) bij een kruissnelheid van 300 km/h tot 750 km worden overbrugd. Een vrachtversie van de Electron 5 moet in staat zijn om 500 kg vracht mee te nemen.
Electron Aviation heeft inmiddels overeenkomsten gesloten met Groningen Airport Eelde en Twente Airport om vanaf beide luchthavens op meerdere Europese bestemmingen te gaan vliegen.
Onder: het oorspronkelijke ontwerp.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/03/electrn5-nieuw.png)
Weten we nu pas dat met elektro veel meer mogenlijkheden mogenlijk zijn.
WE LEERDEN DAT IN 1958 REEDS AL,
MATRIALEN IS DIKWIJLS HET PROBLEEM !!
Het is haast niet te geloven! En daarbij spotten ze niet alleen met de wetten van de natuurkunde, maar ook met die van de economie. Een vliegtuig met 1 piloot op elke 3 passagiers, dat moet haast wel rendabel zijn. Daar komt nog bij dat van de 3 belangrijkste kostenposten voor een airline (vliegtuig, personeel, brandstof) de brandstof de minst belangrijke is. Dus waarom zie we nu al niet overal regionale airlinetjes met 4 persoons vliegtuigen ? Aan het verschil in kosten tussen stroom en fossiele brandstof zal het niet liggen, want zonder belasting kost ook die fossiele brandstof bijna niets.
Gelukkig zullen we het snel meemaken, want Electron Aviation heeft beloofd dat ze al in 2026 de eerste lijndienst zullen beginen, dat is over 2 jaar met een vliegtuig dat alleen nog een in CAD programmaatje bestaat. Ook daar verrichten ze dus wonderen!
Afgezien van het wonderschone ontwerp van dit toestel is het ook het verbruik bijna te mooi om waar te zijn, althans als je het in dit artikel opgegeven verbruikscijfer vergelijkt met dat van een Tesla model 3.
Dit toestel verbruikt per 100 km afgelegde afstand 6,7 kWh, bij een kruissnelheid van 300 km/u.
Een Tesla model 3 wordt per 100 km afgelegde afstand gespecificeerd op 17,5 kWh (WLTP gemeten).
Dus dit vliegtuig, met drie personen aan boord, verbruikt straks maar 38% van een Tesla ? ? ?
Dat lijkt het begin van een mobiliteitsrevolutie !