![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/03/DC-3-N877MG_Platinum-Fighter-Sales-230x153.jpg)
SPOKANE – De Dutch Dakota Association (DDA) beschouwt het vliegseizoen 2024 als het laatste. Dat nieuws werd in februari van dit jaar naar buiten gebracht. Wat er met de in 1944 gebouwde DC-3 van de organisatie gebeurt, is nog niet duidelijk. Intussen is ook in de VS een historische vliegtuigcollectie in de verkoop gegaan. Een DC-3 uit 1943 staat nog te koop.
Teveel onzekerheden, voornamelijk financiële, zorgen ervoor dat er na ruim veertig jaar een einde komt aan het DC-3-tijdperk in Nederland. Financiën zijn eveneens de oorzaak van de liquidatie van de Historic Flight Foundation op Felts Field in het centrum van het Amerikaanse Spokane. Diverse toestellen uit de collectie hebben al een nieuwe eigenaar gevonden, maar voor de N877MG is dat nog niet gelukt.
Het frame van het 81 jaar oude vliegtuig, hier op beelden van Google Streetview te zien, heeft volgens verkoper Platinum Fighter Sales 22.563 uren op de teller. De twee Pratt & Whitney R-1830-94-motoren staan op 451 uren sinds de laatste grote onderhoudsbeurt. De DC-3 is gestoken in een zilveren kleurenschema van Pan American Airways Systems.
Aan het historische vliegtuig hangt een prijskaartje van 595.000 dollar.
…crowdfunding…
Misschien moet men aan “crowdfunding” gaan doen om geld bijeen te brengen om de DC 3 luchtwaardig te houden @ Conrad en ze tot cultureel erfgoed te bestempelen en als je het over overheden heb moeten we bij het Rijk zijn en niet zozeer bij de Provinciale overheden. Gelukkig kunnen mensen nog een virtuele vlucht maken met de schaal 1 op 1 DC 3 in het Madurodam. Mensen met vliegangst, ondergetekende niet meegerekend, ervaren dan een “beetje” een DC 3 vlucht al blijft een echte vlucht natuurlijk wel te prefereren, mits die natuurlijk wél vliegen en dat wordt straks een groot vraagteken…?
Donateur…
Toen de KLM voor de Boeing 747 PH-BUK geld nodig had om het in het Aviodrome te plaatsen, vroeg men of men donateur wilde worden door er geld in een speciaal fonds te storten. Ik heb dat ook gedaan en ben dus nu ook donateur van de PH-BUK. Als dank ontving ik niet alleen een schriftelijke bevestiging van mijn donatie, maar ook een model van de PH-BUK en daar ben ik heel blij mee ! Dat zou men dus ook met de DC 3 kunnen doen, het is maar een idee.
Doodzonde als deze 2 luchtvaarticonen nooit meer vliegen. Wij moeten toch zelfs in Nederland genoeg geld/fondsen kunnen generen om deze 2 Dakota’s in de lucht kunnen houden met een uitgekiend bedrijfsplan en veel enthousiaste sponsoren, overheden en vrijwilligers.
…frisdrank blikjes…
Te vaak hebben wij dingen die ons dierbaar is weg gedaan, ook als het zaken zijn die voor het nageslacht bewaard had mogen en moeten worden. Ik woon zelf in een omgeving waar voormalige steenkolenmijnen zijn gesloopt en slechts een enkel straatnaambord herinnert aan de tijd van toen. Nu bekennen veel mensen dat het best jammer is dat er op een enkel gebouwtje na niets meer overgebleven is waarin men het belang van die tak van industrie nog toonbaar ziet en de jeugd geen weet heeft van hoe de omgeving eruitgezien heeft. Een museum vertelt er summier iets over, maar de rest is gesloopt en dat betreuren veel mensen. Het mag dan wel oud metaal en steen zijn, de cultuur historische waarde heeft men onderschat.
De link met de DC 3 is dat er tot voor kort door de DDA rondvluchten aangeboden wordt die over Parkstad Limburg op lage hoogte heen vliegen maar zelfs vanaf geringe hoogte niets meer van het verleden is waar te nemen. Nu dreigt het lot ook met de Nederlandse DC 3 en zijn verre soortgenoot in Amerika.
Als we alles maar vernietigen en het verleden pardoes uitwissen blijft er niets meer over door onze geschiedenis te gaan verkwanselen en er lering uit te trekken. De DC 3 heeft een belangrijke stempel gedrukt in de luchtvaart, zowel militair als burger en dat kan je niet zomaar op zij zetten en er frisdrank blikjes van maken. Eens het kostbare voorgoed uit ons gezichtsveld is verdwenen krijg je het NOOIT meer terug, totdat mensen er spijt van krijgen, maar dan is het te laat en dat zou zonde zijn, zeker voor een toestel als de DC 3, bezint eer ge begint…!
Onderstaande sukkel opmerking slaat op die zinloze kreet van slopen. Dacht dat het commentaar onder de betreffende opmerking zou komen.
Sukkel!
Hoi Eric, voor een aviation enthousiast als ik klinkt je opmerking eerder afkomstig van een cultuur barbaar. Maar ik respecteer dat jij oud metaal ziet, waar ik schoonheid en zo een rijke geschiedenis zie. Hopelijk is er een mecenas die haar redt van de sloophamer!
Gewoon slopen die handel, oud metaal.
Misschien moeten ze een duo club vormen en samen rondvluchten organiseren, The Dakota DC 3 Flying Cub of Oganisation, maar zeker niet slopen,of schenk het voor een symbolisch bedrag van $ 1,00 of 1 Euro aan een museum met een display over de geschiedenis van dit roemruchte vliegtuig…!