Nieuws
Foto: Press service UAC.

MOSKOU – De Ural Civil Aviation Plant (UZGA) en de regionale Russische luchtvaartmaatschappij KrasAvia hebben een intentieverklaring getekend voor twintig TVRS-44 Ladoga’s. De turbopropvliegtuigen moeten tussen 2026 en 2030 geleverd worden.

De montage van het eerste vliegende prototype van de TVRS-44) Ladoga zal eind dit jaar voltooid zijn in de Ural Civil Aviation Plant (UZGA) in Jekaterinenburg. Het prototype zal in de eerste helft van dit jaar de lucht in gaan.

Bij de ontwikkeling en bouw zijn meerdere vliegtuig- en motorfabrikanten betrokken. Zo zal Klimov de nieuwe 2.400 pk sterke TV7-117ST-02 motoren leveren, terwijl de romp zal worden geproduceerd in de Aviacor-fabriek in Samara. De vleugelkast en vleugels zullen in de Smolensk Aviation Plant worden vervaardig en de staartsectie in de UZGA-fabriek in Nizjni Novgorod. De eindmontage zal plaatsvinden in Jekaterinenburg.

Momenteel wordt de romp van het statische prototype, dat voor testen aan TsAGI zal worden overgedragen, vervaardigd in Samara en Smolensk, parallel aan de bouw van het eerste vliegende prototype. De constructie van het tweede prototype zal naar verwachting in 2025 voltooid zijn.

Vanwege het certificatietraject, waaronder ongeveer 800 testvluchten, wordt de start van de serieproductie van de Ladoga en de eerste leveringen KrasAvia echter niet vóór 2027 verwacht. Om dit certificeringsproces te versnellen, bestuderen UZGA en het Russische Ministerie van Industrie en Handel de mogelijkheid om een derde prototype te bouwen.

Bij de Ladoga wordt uitgegaan van 40-50 passagiers en een MTOW van 17.000 kg bij een nuttige lading van 5.000 kg. Vooreerst wordt een kruissnelheid van 460 km/h voorzien bij een vliegbereik van 2.200 km op FL236 (7.200 m).