![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/03/Fleet_747400FL-230x122.jpg)
TAIPEI – China Airlines Cargo heeft vijf van de dertien 747-400F’s van de hand gedaan. De Taiwanese maatschappij verkocht de vrachttoestellen aan Asiana Cargo (2) en Air Atlanta Icelandic (3).
Door de aankoop bestaat de 747-400F-vloot van Air Atlanta Icelandic eind 2025 uit veertien toestellen van dit type. Het te koop staande Asiana Cargo zal naast de twee aangekochte vracht-Boeings er ook nog twee leasen bij de Amerikaanse leasemaatschappij Jetran.
Air China Cargo bestelde zeven inmiddels geleverde 777F’s met opties op nog eens drie die verouderende 747-400F’s moesten gaan vervangen. Door de verkoop loopt het aantal Boeing vrachtvarianten van dit type terug van dertien naar acht.
…beauty…
…ach Anton, het oog wil op z’n tijd ook wel wat en als je even los gaat staan van alle ingewikkelde operationele en bedrijfskundige aspecten en puur eens naar de mooie vorm kijkt dan gaat mijn hart nog altijd sneller kloppen voor de enige echte Queen of the Skies, de Boeing 747. En waarom, omdat ik tijdens een van die vele vluchten op een vlucht van Amsterdam naar Montreal in 1994 zelfs tijdens een reguliere KLM vlucht samen met mijn ouders onderweg op tien kilometer hoogte een bezoek had mogen brengen aan de cockpit en foto’s maken wat niet iedereen gegund is. een persoonlijke uitnodiging van de gezagvoerder !
En om over het bezoek aan de Jan Dellaert hangaar op Schiphol inclusief vrachtuim waar de LD 3 containers hun plaats hebben een 747 van top tot teen overal heb mogen bekijken en er een tijdje later met de PH-BUE er mee mogen vliegen van Jakarta naar Amsterdam.
Natuurlijk twins zijn zuinig, maken misschien minder herrie dan drie of vier motorige jets en zijn anno 2024 doelmatiger, maar gewoon genieten in de ruimste zin des woords op de aanblik van een 747 net als ook de Concorde dat maakt het luchtvaart hart ook wat prettiger.
Het is voor mij als een mooie vrouw. Al kan ze nog zo goed koken en heeft ze een hart van goud, maar als het visuele aspect mij niet aanspreekt, dan gaat mijn hart ook niet sneller van kloppen. “Sometimes, beauty comes first” en zo is het maar net …!
Toegegeven het is een prachtig gezicht zo’n iconisch toestel.
Maar vliegtuigen vliegen niet voor ’t gezicht, maar enkel om op de meest efficiënte [energetisch t.o.v. snelheid en dus kostentechnisch] mensen of vracht te verplaatsen.
De moderne twin 350 en triple sevens spreken wellicht iets minder tot de visuele verbeelding ze voldoen wel aan het ingewikkelde samenstel van eisen dat wij aan toestellen stellen en zijn daarmee onmisbaar voor ons hedendaags luchttransport.
Toegegeven het is een prachtig gezicht zo’n iconisch toestel.
Maar vliegtuigen vliegen niet voor ’t gezicht, maar enkel om op de meest efficiënte [energetisch snelheid en dus kostentechnisch] mensen of vracht te verplaatsen.
De moderne twin 350 en triple sevens spreken wellicht iets minder tot de visuele verbeelding ze voldoen wel aan het ingewikkelde samenstel van eisen dat wij aan toestellen stellen en zijn daarmee onmisbaar voor ons hedendaags luchttransport.
In Anchorage Alaska tref je veel vracht Boeing 747’s aan,best jammer als de Cargo Queen 747 ook op dit vlak meer terrein gaat verliezen naast de pax variant, maar ja bijna alles is tegenwoordig “twin engine” wat de klok slaat en wordt het steeds saaier voor de vliegtuig spotters…
De Boeing 747 400F blijf ’n zéér gewild vrachtvliegtuig voor héél véél vrachtmaatschappijen.!! Nog decennia lang ’n workhorse.!!