![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/Cosmic-Aerospace-230x129.png)
SINT-TRUIDEN – De Belgisch-Amerikaanse start-up Cosmic Aerospace heeft via een investeringsronde 4,5 miljoen dollar opgehaald voor de ontwikkeling en bouw van een elektromotor aangedreven vliegtuig met plek voor 24 passagiers.
De ‘Hyperdrive-motor’ die Cosmic ontwikkelt levert vergelijkbare stuwkracht en efficiëntie als conventionele verbrandingsmotoren. Tegelijk met de ontwikkeling van de motor werkt Cosmic in de VS aan een vliegtuig, de Skylark.
In Colorado moet in 2026 een prototype van deze ‘Skylark’ als demonstrator vliegen. Met dat toestel wil de start-up niet alleen de eigen krachtbron testen, maar ook de markt voor elektrische 24-zitters betreden. Dat kan op zijn vroegst in 2028, meent het Belgisch-Amerikaanse bedrijf.
Toekomstige versies van de Hyperdrive-motor maken elektrische vluchten over een afstand tot duizend kilometer mogelijk, verwacht Cosmic Aerospace. Binnen die actieradius valt vijftig procent van al het commerciële vliegverkeer.
Het bedrijf werkt in België vanuit DronePort, een innovatiecentrum voor luchtvaart in Sint-Truiden.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/Cosmic-Hyperdrive-1024x710.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/Cosmic-Skylark-1024x683.jpg)
@Henri
Bij dat speculeren over 1.000 km range heeft ’t bedrijf in ieder geval wel nog vier jaar ontwikkeltijd op het vlak van batterij-, motortechnologie en vooral ook bij het lichter bouwen van de romp.
Dankzij vooral de iteratie van deze drie verschillende technologievelden kan die grotere range wel eens veel sneller haalbaar worden.
Nl. grotere energie dichtheid en dus lager gewicht van de batterijen, vereist minder motorvermogen en het lichter kunnen bouwen van de romp en leidt daarmee tot een grotere range.
Ik kijk er in ieder geval met vertrouwen naar uit om gecertificeerd en wel in 2030 met zulke 24 zitters alvast helemaal elektrisch vliegend in een deeltje van onze Europese lucht mobiliteit te kunnen voorzien.
Dan komen de 48 en 96 zitters er snel genoeg achteraan.
Kijk ook de economische component.
De brandstofkosten als er straks met SAF, gemaakt van afgevangen Co2 en met groene stroom gemaakte waterstof, gevlogen moet worden zullen stukken hoger zijn dan met diezelfde groene stroom, met in verhouding slechts kleine omzettingsverliezen, rechtstreeks in de batterijen van het vliegtuig.
Het is niet zo zeer de motor maar de energiedichtheid van batterijen die de maximaal haalbare afstand van batterij-elektrische vliegtuigen bepaalt. Speculeren over 1000 km is vooralsnog een fantasie. Deze startup weet dit uiteraard, maar het past natuurlijk slecht bij een marketing verhaal.