![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/04/PH-PBA-DC3-DDA.met-75-jaar-stikker.-Schiphol-28-april-2021@Ad-Jan-Altevo...-230x153.jpg)
SCHIPHOL-OOST – DDA Classic Airlines moet noodgedwongen een punt zetten achter haar vliegactiviteiten. Na het vliegseizoen van 2024 wordt een periode van ruim veertig jaar Dakota-vliegen in Nederland afgesloten. Het DDA-bestuur heeft leden en sponsoren van de organisatie maandag over het besluit geïnformeerd.
Het bestuur geeft meerdere redenen voor het besluit om de activiteiten te staken. Die hebben te maken met onder meer huisvestingsproblemen op Schiphol en de groeiende onduidelijkheid over de beschikbaarheid van start- en landingsrechten (slots) op Schiphol in de komende jaren. De DDA ziet geen mogelijkheden om de PH-PBA op een andere luchthaven in Nederland onder te brengen.
Ook de verminderde beschikbaarheid van Avgas, steeds strengere milieu- en geluidsregels en hoge verzekerings- en opleidingskosten hebben een rol gespeeld bij het besluit.
Het staken van de vliegactiviteiten in 2024 valt in een bijzonder jaar. De DC-3 ‘PBA’ wordt dit jaar tachtig jaar en nam tachtig jaar geleden ook deel aan de landing van de geallieerden op de stranden van Normandië. Het toestel nam tachtig jaar geleden eveneens deel aan operatie Market Garden. Bij herdenkingen in Normandië en rond Market Garden zal de PH-PBA dit jaar nog aanwezig zijn.
Wat er met de PH-PBA gebeurt, is op dit moment nog niet duidelijk.
… Spook terminal versus een iconisch stukje luchtvaartgeschiedenis…
Er heerst anno 2024 en voorgaande jaren in Nederland een ANTI-luchtvaart sentiment waar ik kotsmisselijk van wordt. De terecht genoemde klimaat activisten helpen de luchtvaart in Nederland om zeep. Zoals de krimp van Schiphol, daar snapt niemand in het buitenland iets van lees ik in de buitenlandse media, ik ook niet. Als het in de zomer twee weken slecht weer is geweest met veel regen, amper zon en herfstachtige kille temperaturen, boekt driekwart Nederland plotseling massaal een ticket naar de zon en gaan dan niet met de onbetrouwbare en versnipperde Europese spoorwegen, maar met het vliegtuig en opeens maakt het dan niet uit of het zogenaamd milieu onvriendelijk is en geluid maakt.
Wij verkwanselen ons cultureel erfgoed en gooien alles liever weg dan het te behouden of een nieuw leven te geven. In Zuid Limburg verdwenen de steenkoolmijnen binnen rap tempo, de huidige jeugd weet amper DAT er ooit steenkool uit de grond werd gehaald en hiermee de huizen van de rest van Nederland konden worden verwarmd. Netcar in Born, ook geen producent van personen auto’s. Lelystad een terminal die nu een SPOOK TERMINAL is geworden en alleen maar stof vangt. Defensie daar is de afgelopen jaren ook bij de luchtmacht TE veel op bezuinigd en het laatste mooie roemruchte nog vliegende DC 3 die zoveel heeft bijgedragen voor OOK de Nederlandse luchtvaart, wordt misschien straks omgesmolten tot frisdrank blikjes waar men bij inlevering nog tenminste statiegeld kan krijgen en niets meer herinnert aan wat eens een mooi toestel was geweest die Nederland op de wereldkaart heeft gezet, denk aan de vluchten met de DC 3 naar voormalig Nederlands Indie.
De DC 3 van de DDA, het symbool van het stiefkind beleid van de Nederlandse luchtvaart verdient beter, niet als schroot, maar als een volwaardig toestel voor de generaties die na ons komen ! Waar een wil is een weg om een oplossing te vinden, maar ik twijfel of dat zal lukken. Mijn vader zaliger, broer en dochter hebben met de DC 3 gevlogen en nog vele anderen, laten we dat koesteren in het bijzonder en de luchtvaart een WARM HART toedragen en voor die klimaat activisten daar weet ik wel een oplossing mee, maar dat mag men zelf invullen zeg ik als inwoner die in het zuiden des lands omringd is met menig vliegveld en vliegbasis.
De DC 3 wordt straks de zoveelste icon die helaas niet de waardering en plaats krijgt die het verdient, helaas…!!!
JAMMER dat men na oktober 2024 niet meer kan vliegen met een DC 3 van de DDA en alleen in Madurodam Den Haag virtueel een vlucht kan maken. Schenk dit toestel aan het Aviodrome als statisch object naast de KLM PH BUK. Wegdoen, slopen en niet het vermogen hebben om een iconisch vliegtuig voor Nederland te behouden, dat is zeer te betreuren !
Het is het zoveelste item waarin blijkt dat Nederland steeds meer anti-luchtvaart is als men niet de PH PBA kan of wilt behouden. Veel cultureel erfgoed is al verloren gegaan, straks dit mooie toestel ?
…Hermotorisering…
OF laat de DC 3 met “crowdfunding” voorzien van turboprop motoren die op gewone kerosine vliegen zoals de ATR toestellen die hebben, dan kan men er alsnog mee vliegen, misschien niet meer authentiek DC 3, vliegen kan dan nog wel, maar ja daar heeft men het geld misschien niet voorover ? !
Weer een stuk historisch erfgoed de nek omgedraaid…… eerst de PBY …. Nu dit fantastische toestel weer
En weer iets moois wordt om zeep geholpen, wat is er mis met Lelystad , of Eelde en Eindhoven ? Alle historische vliegtuigen die vliegwaardig waren verkocht…..
Vliegshow,s mogen ook niet meer, en de mooiste vliegshow,die van Oostwold ook gecanceld, allemaal omzeep geholpen door regelgeving en actie groeperingen.. kijk naar Engeland en Amerika volop show,s , maar hier ?
Het is echt ongelooflijk dat weer iets moois om zeep wordt geholpen door de draconische milieu maatregelen. Dit komt mede door bizarre linkse politiek die veel te veel zeggenschap heeft in Nederland. Je mag nergens meer trots op zijn in dit land.
De Dakota weg het watervliegtuig Catalina weg zo blijft er weinig over om trots op te zijn in dit pokken land.
Doodzonde! Ik ben een aantal jaren betalend lid geweest en heb een vlucht mogen meemaken. Jammer dat het niet meer mogelijk zal zijn. Hopelijk blijft het toestel voor Nederland bewaard!
Wat is er mis met Lelystad? Is een echte vraag. Misschien is er ergens iets over te lezen?
Mensen, klimaatverandering komt over ons heen, beter is het daar verstandig over te zijn, het heeft hier niets mee te maken.
vroeger was men trots op de Nederlandse lucht vaar maar hoewel de luchtvaar steeds meer millieu vriendelijker is geworden, zuiniger motoren, minder geluid etc zijn de klimaat idioten te ver doorgeschoten in ons heel kleine landje. Plus hebben zij ook onze geschiedenis niet op orde. Ik schaam me soms Nederlander te zijn.
Hen 40 jaar in de luchtvaart gewerkt en er is heel veel in het positieve veranderd.
Nederlander bestaat niet meer, koningin maxima had zeker gelijk jaren terug maar toen waren de huidige klimaatrekker nog niet tgeboren. ook wordt er flink aan verdient aan de milieu gekte Denk even aan de zonnen panelen!! Jan modaal is ook al verdwenen.
Dick Meier
Zullen we maar concluderen dat de vlieg activiteiten direct en indirect worden gestopt door invloeden van klimaatidioten die te veel macht hebben in dit land. Alle mooie tradities en historie worden om zeep geholpen. Zelfs houten paarden willen ze al verbieden. Ik ben echt boos om wat niet meer mag en kan.
Als vrijwilliger van de Catalina PH-PBY zag ik dit ook al aankomen, Nederland heeft geen affiniteit met de historische luchtvaart
Zo wordt alles moedwillig naar de donder geholpen. Wie oh wie staat er op die zegt: “Wij doen niet meer mee”, welke bedrijfstakken als boeren, vervoersbedrijven, toeleveringsbedrijven zeggen om te beginnen: “ Wij gaan en block 1 maand met vakantie, helaas kunnen wij gedurende deze periode u niet helpen met onze producten en diensten” Stel eventueel als het goed bevalt onze regering in vooruitzicht dat het ook wel eens met een maandje verlengt kan worden.
Ik denk dit de enige methode is om ons eigen Nederland weer terug te krijgen!
Ohhhhhh! Heel verdrietig…..
En WEER een stuk geschiedenis verkwanselt!!!
Is het geen optie om de PBA toe te voegen aan de vloot van de KLuHV (Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht)?
Is het geen optie om de PBA toe te voegen aan de vloot van de KLuHV, Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze-Rijen?
Er is een. Compleet vliegveld in Lelystad is het niet mogelijk om daar een plaatsje vrij te maken en mogelijkheid om te onderhouden en te vliegen dit vlgt moeten we koesteren