![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/09/KC-390_FORCA-AEREA-PORTUGUESA_124124-230x153.jpg)
NEW DELHI – Embraer Defense & Security en Mahindra Defense Systems hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend om gezamenlijk het C-390 Millennium transportvliegtuig voor de Indiase luchtmacht te promoten. In India start een nieuw aanbestedingsproject voor Medium Transport Aircraft (MTA).
Embraer en Mahindra zullen samenwerken met de Indiase luchtmacht om de volgende stappen van het MTA programma te identificeren, en zullen ook contact opnemen met de lokale Indiase lucht- en ruimtevaartindustrie om te beginnen met de ontwikkeling van het industrialisatieplan voor het project.
In augustus 2023 hield Embraer een C-390 Millennium Day in New Delhi om de betrokkenheid bij de lokale lucht- en ruimtevaartindustrie te verdiepen. De dag werd goed door het Indiase bedrijfsleven.
Sinds de C-390 in 2019 in gebruik werd genomen bij de Braziliaanse luchtmacht en recent ook bij de Portugese luchtmacht in 2023, zijn volgens Embraer meer dan 11.500 vlieguren opgetekend, met een operationele beschikbaarheid van ongeveer tachtig procent en een missievoltooiingspercentage van meer dan 99 procent.
Misschien moet Airbus meer reclame maken en aan promotie doen om de A 400 M te kunnen verkopen, anders gaat het net als met de A 380 dezelfde kant op. Technisch op wat probleempjes na goed, maar verkooptechnisch een miskleun. De concurrentie is naast de A 400 M ook bij de Lockheed C 130 J, de Braziliaanse C 390 en in Japan de Kawasaki C 2 die net iets groter is dan zijn evenknie uit Samba-land.
Voor Airbus is te hopen dat de productie van de A 400 M niet droog komt te staan, anders zit men daar weer met lege handen en misschien moet men aan de potentiele klanten duidelijk maken dat de eerdere problemen verholpen zijn. Maar als zelfs Duitsland naast de Airbus ook kiest voor de Lockheed C 130 J dan moet men maar afwachten wat de impact is voor nieuwe klanten.
Embraer heeft een breed pakket aan typen vliegtuigen die succesvol te noemen zijn en is voor hen de C 390 een uitgelezen kans om het portfolio verder uit te breiden. Voor hen geldt dat men de spreuk van onze Korps Mariniers ook kan toepassen : “zo wijd de wereld strekt, Qua patet orbis”. Vliegtuigen verkopen over de hele wereld en dat is dan jammer voor de concurrent, helaas. En Nederland doet daar zelf aan mee door niet voor de Airbus A 400 M te kiezen, maar voor een warmbloedig Braziliaans product en geeft dus zelf om diverse redenen het slechte voorbeeld door niet voor een Europees toestel te kiezen
Opmerkelijk dat er zoveel jaar zonder (goed) nieuws over de A-400M is.
Straks hebben zij alles geleverd en geen nieuwe orders.