Nieuws

BADHOEVEDORP – De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft maandag (5 februari) op Schiphol een campagne gelanceerd tegen het plan van vliegtuigbouwers om de cockpit te bemannen met slechts één in plaats van twee piloten, de zogeheten Reduced Crew Operations (RCO).

Vliegtuigbouwers willen volgens de VNV onbewezen technologie inzetten om de bemanning in de cockpit te reduceren. Piloten wereldwijd verzetten zich tegen deze maatregel die volgens de belangenbehartigers ‘wellicht een gering kosteneffect heeft, maar een grote bezuiniging is op veiligheid’.

Volgens de pilotenvakbond zijn twee samenwerkende piloten in de cockpit essentieel voor de veiligheid. Internationale studies en de praktijk tonen volgens hen aan dat de mens dé essentiële factor is voor een hoge veiligheidsstandaard in de luchtvaart. Een systeem ontbreekt het bijvoorbeeld aan creativiteit, veerkracht, leiderschap, teamwerk en overlevingsinstinct.

Volgens de VNV verlopen negen op de tien vluchten verlopen niet volgens plan, en dan komt het op twee piloten aan om in te spelen op veranderende omstandigheden. Bijvoorbeeld wanneer een van de piloten zich opeens niet goed voelt of er een motorstoring optreedt, zijn twee piloten in de cockpit noodzakelijk.

De vraag die de VNV, samen met internationale koepelorganisaties IFALPA, ECA en de Amerikaanse pilotenbond ALPA, dan ook stelt, is welk probleem nu precies opgelost wordt. Daarom roept de VNV vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit op om niet te gokken met de veiligheid en het vervangen van een piloot door onbewezen technologie te stoppen.

De VNV doet een oproep om de petitie ikwilveiligvliegen.nl te tekenen ‘als belangrijk signaal voor vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit dat veiligheid voor alles gaat’.