
MOSKOU – Twee Russische luchtvaartmaatschappijen die met SSJ100-95’s vliegen, klagen over de kwaliteit van nieuwe Russische bougies voor SaM146-motoren. Ze zouden tot tien keer minder lang meegaan dan de voorheen geïmporteerde exemplaren.
De Frans-Russische SaM146-motoren, die worden gebruikt in de Superjet 100, gebruikten voor de importbeperkingen bougies van het Amerikaanse bedrijf Unison Industries met een levensduur van duizend uur. Tegenwoordig worden in het regionale toestel echter bougies gemonteerd van het Russische bedrijf Ufa’s Molniya Research and Production met een levensduur van slechts honderd uur, waarna ze vervangen moeten worden.
Het ontwerp van de originele bougie bevat een volumetrisch halfgeleider element, dat niet in de Russische Federatie voorhanden was. Daardoor waren de technici gedwongen met een alternatieve ontwerpoplossing te komen.
Rossiya Airlines, dat met 78 Superjets vliegt, moet daardoor in 2024 bijna tien miljoen dollar extra uitgeven aan het vervangen van vroegtijdig versleten bougies.