Nieuws

NEW HAMPSHIRE – Rotor Technologies, een Amerikaanse ontwikkelaar van autonome verticale start- en landingsvliegtuigen (VTOL), heeft recent in het nieuwe Remote Operation Center de R550X ‘Spirit of New Hampshire’ gepresenteerd. Het is tot dusver de grootste onbemande civiele helikopter op de markt.

Voorafgaand aan deze presentatie werd voor het eerst voor een honderd koppig publiek een drie minuten durende demonstratie gegeven met de R220Y, een onbemande R&D helikopter die gebaseerd is op de Robinson R22. De helikopter voerde een volledige opstartprocedure uit, zweefde voor het publiek, maakte draaimanoeuvres en landde vervolgens.

De technologie in de R220Y is ook te vinden in de R550X, een onbemande helikopter gebaseerd op de Robinson R44 Raven II. Het toestel is ontworpen om bij een MTOW van 1.250 kg lasten tot 550 kg te vervoeren, zonder piloot aan boord. Met een vliegtijd van meer dan drie uur en een topsnelheid van 240 km/h bij een vliegbereik van 650 km biedt de R550X VTOL mogelijkheden over lange afstanden die buiten het bereik van drones en eVTOL’s liggen. Hierdoor is het fly-by-wire bestuurde model volgens Rotor Technologies geschikt voor veeleisende vracht-, nuts- en maritieme operaties waarbij zowel overdag als ’s nachts onder visuele of instrumentregels kan worden gevlogen.

Dankzij sensoren en digitale vluchtcontrolesystemen kan de R550X veilig en autonoom opereren binnen een breed scala aan operationele omgevingen waaronder ook inzet ’s nacht en bij beperkt zicht. De software van de helikopter kan volgens Rotor Technologies veelvoorkomende oorzaken van ongevallen voorkomen, zoals het onbedoeld binnenvliegen in instrumentweersomstandigheden (I-IMC), de toestand van de vortexring, verlies van controle en gecontroleerde vlucht naar het terrein (CFIT).

De R550X is een onbemande helikopter in experimentele categorie die niet is ontworpen om mensen te vervoeren. Exploitanten kunnen onder de bestaande FAA-regels en -voorschriften met de R550X vliegen voor landbouw-, brandbestrijding-, inspectie- en maritieme operaties.

De eerste twee R550X’s zijn inmiddels in aanbouw in de fabriek in New Hampshire, na ontvangst van Letters of Intent (LOI’s) van exploitanten van landbouwvliegtuigen, die van plan zijn de helikopter te gebruiken voor gewasbeschermingstaken. Het bedrijf wil op termijn ook autonoom vliegende helikopters voor passagiersvervoer ontwikkelen.

https://rotor.ai/post/rotor-completes-uncrewed-flight-test-campaign-demonstrates-autonomous-flight
https://rotor.ai/post/rotor-completes-uncrewed-flight-test-campaign-demonstrates-autonomous-flight