![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/01/30000FH1-19Apr18-230x144.jpg)
SYDNEY – De Australische regering besloot in september 2023 definitief afscheid te nemen van 45 NHIndustries MRH90 Taipan-helikopters. De helikopters werden echter niet, zoals lang werd aangenomen, gedoneerd aan Oekraïne die daartoe een verzoek had ingediend.
Evenmin werden de Taipans te koop aangeboden, omdat zich geen gegadigden aandienden. Bovendien was Australië niet bereid vele honderden miljoenen dollars uit te geven bij Airbus Australia om de helikopters luchtwaardig te houden. Australië besloot de MRH90’s te kannibaliseren en de rompen op een niet nader genoemde plek te begraven.
Als belangrijkste redenen voor het afstoten van de Taipans werden eind 2021 de tegenvallende prestaties en het uitblijven van voorgestelde verbeteringen genoemd. Dezelfde geluiden worden gehoord over de zes bij de Australische marine in gebruik zijnde MRH90’s.
Momenteel onderhandelen Airbus en NHIndustries (NHI) met de Australische regering om hoogwaardige onderdelen en kritische componenten te verzamelen uit de buiten gebruik gestelde vloot van MRH90’s van de Australian Defense Force (ADF).
Het is nog onduidelijk wanneer de onderhandelingen worden afgerond. Airbus zei dat het geen commentaar kon geven op de kwestie. Eventueel aangekochte onderdelen kunnen op twee manieren in het ondersteuningssysteem: via aankoop van de tweedehands onderdelen bij NHI en/of gebruikers de mogelijkheid bieden deze onderdelen te verwerven via het Standard Exchange proces.
Duidelijk!
Dank voor de antwoorden
Grootste oorzaak problemen nh90: te veel leveranciers uit teveel verschillende landen, met ieder zijn eigen belangen. Zie je ook een beetje bij eurofighter.
Als reactie op Goel hierboven. Het is een hele goede helikopter waarvan er in zijn grootte vrijwel geen concurrenten zijn. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Seahawks of de Wildcats,Merlins etc deze zijn veel kleiner of te groot en presteren ze niet datgene wat bijvoorbeeld een Nederland er graag mee wil kunnen. Daarmee bedoel ik asw, troepentransport, counter drugs. De nh90 nfh versie heeft een radar die vrijwel iedere helikopter het nakijken geeft. Waarmee hij is in het operationele domein echt bewezen heeft. De corrosieproblemen zijn beheersbaar geworden, maar hangen nog steeds als een negatief deken om de nh90 heen
Alleen wat de nh90 een minder goed toestel maakt is de slechte support vanuit de fabriek. Het wachten op reserve-onderdelen duurt lang waardoor je vaak componenten moet kannibalen.
Ook de kwaliteit vanuit de fabriek laat veel te wensen over. Dat was ook de reden dat de Noren soms jaren later hun kisten accepteerden. En er uiteindelijk helemaal uit gestapt zijn. Zonde want ze hadden echt flink geïnvesteerd.
Al met al grote voors en tegens.
Voor Nederland zal het weinig uitmaken, die hebben de expertise in huis. En gaan hem echt niet meer weg doen.
Ik begrijp maar niet hoe het nou werkelijk zit met de NH-90.
Soms lees ik lyrische verhalen, andere keren doem, zoals met Australië en Noorwegen.
Is het nou een super helicopter of in de praktijk en ramp?