![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/0601-230x172.jpg)
BRUSSEL – De Belgisch-Luxemburgse 15e Wing heeft vrijdag (12 januari) de achtste en tevens laatste Airbus A400M Atlas in ontvangst genomen. Het toestel, de CT-08, was tevens de zevende Atlas voor de Belgische Luchtcomponent. Deze Airbus (MSN 133) maakte met de testregistratie EC-400 zijn eerste vlucht op 31 augustus 2023 in Sevilla.
De eerste Airbus A400M, de CT-01, was bestemd voor Luxemburg. Dat transportvliegtuig werd op 7 oktober 2020 afgeleverd in Luxemburg en vloog na oplevering op 9 oktober van dat jaar door naar zijn nieuwe thuisbasis Melsbroek AB (BE). Daar zou het toestel worden gestationeerd bij de 15de Wing Luchttransport. De overige zes A400M’s arriveerden vervolgens tussen december 2020 en mei 2022.
Airbus Defense and Space heeft tot op heden 124 A400M’s geleverd aan België (7), Duitsland (42), Frankrijk (24), Groot-Brittannië (22), Luxemburg (1), Maleisië (4), Spanje (14) en Turkije (10).
Dit toestel is ok en geeft blijk van Europese klasse Wat Cosyns schreef geeft weinig respect voor Europese top industrie ook daar gaat Nederland in de verlegenheid door onze Europese defensie industrie te minimaliseren en deze weinig te steunen
Het is hoogtijd dat we deze Europese defensie tak gaan uitbouwen wat goed is voor werkgelegenheid en voor onderzoekcentra Nu koppen we buiten Europa wat belastingsgeld en afhankelijkheid van andere nog groter maakt wanneer leren we op eigen benen staan neem een vb aan Zweden en Frankrijk dat over voldoen kennis beschikt om een goed vliegtuig te bouwen maar niet de kans krijgt zich verder te ontwikkelen
Eie A400m is veel te groot en te zwaar voor bijv operaties in Afrika, Belgie had de meest geavanceerde versie van de C-130 moeten kopen. Ik geef NL gelijk met die ongeevenaarde Embraer.
Ph. COSYN
prachtig toestel, alle landen om NL gaan er mee
werken. En wat doet onze luchtmacht?
Wij gaan bij Embrear nieuwe toestellen kopen.
Leve de Europese eenwording!!