Nieuws
Lockheed Martin Photography By Garry Tice.

PALMDALE – In de VS wordt vrijdag 12 januari de X-59 Quiet Supersonic Technology (QueSST) aan het publiek getoond. De ‘technlogiedemonstrator’ werd in opdracht van NASA door een dochterbedrijf van Lockheed Martin gebouwd. Het moet in staat zijn de geluidssnelheid te doorbreken zonder de bekende ‘sonic boom’.

NASA gunde de opdracht in 2016 aan Lockheed Martin, dat vervolgens met dochteronderneming Skunk Works aan de slag ging. Skunk Works is de divisie binnen Lockheed Martin dat bijzondere, ‘out of the box’ ontwerpen moet realiseren.

De X-59 heeft wat vertraging opgelopen, aanvankelijk werd in gesproken over een eerst vlucht in 2022. Dat doel werd vervolgens opgeschoven naar 2023. Het huidige doel is om de X-59 in elk geval in 2024 en 2025 uitvoerig te testen.

Met de gegevens die het onderzoek oplevert, zal de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA regelgeving opstellen over de inzet van supersonische vliegtuigen boven land.

De X-59 is uitgerust met een speciaal aangepaste General Electric- F-414-motor. Varianten van de F-414 worden ook toegepast voor onder meer de Boeing F/A-18, de Saab JAS 39 Gripen en de nieuwe Zuid-Koreaanse KAI KF-21.

NASA bepaalt kleurenschema X-59 QueSST

Boom: XB-1 taxiet, eerste vlucht nabij (video)