![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/Ка-32А11М-230x129.jpg)
KAZAN – Helikopterconglomeraat Russian Helicopters heeft uit handen van de Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsiya het typegoedkeuringscertificaat ontvangen voor de Kamov Ka-32A11M. De gemoderniseerde helikopter werd in juli 2021 gepresenteerd tijdens de vliegshow MAKS op Zhukovsky Airport.
Het moderniseringsprogramma omvatte onder meer het inbouwen van een digitale cockpit met een BARK-6V-7S digitaal automatisch besturing- en controlesysteem dat inmiddels ook in de Ansat en Mi-38 wordt gebruikt. Ook werd gekozen voor de sterkere Klimov VK-2500PS-02 turboshaftmotoren die 2.200 pk leveren. Deze nieuwe motoren verbeteren volgens de fabrikant de vliegeigenschappen aanzienlijk bij operaties in hete en bergachtige streken. Volgens de berekeningen van de ontwerpers kan het draagvermogen van de helikopter in dergelijke omstandigheden met ongeveer 1.600 kg toenemen.
Het SP-32 brandblussysteem werd ontwikkeld door specialisten van de NTSV Mil, Kamov en KumAPP en heeft een aantal belangrijke voordelen gekregen ten opzichte van buitenlandse tegenhangers. Zo bevat een verwarmde tank vier ton water, verdeeld over vier compartimenten. Door het gepatenteerde digitaal gestuurde klepsysteem kunnen de kleppen paarsgewijs of afwisselend worden geopend. Het brandblussysteem verzamelt vier ton water in zestig seconden waaraan nog 400 l blusschuim kan worden toegevoegd. Het is ook aangepast voor gebruik met een waterkanon.
Optioneel kunnen extra navigatiemiddelen, nachtzichtapparatuur, opto-elektrische- en zoekapparatuur worden ingebouwd.
De serieproductie van Ka-32-helikopters vindt plaats in de Kumertau Aviation Production Enterprise (KumAPP). Tot op heden zijn er meer dan 240 gebouwd, die in meer dan dertig landen worden gebruikt.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/75ijp1ueub9nr7qfzw8hxgv1jj2pe0hm-1024x683.jpg)