
WASHINGTON – De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) heeft donderdag (28 december) een Multi-Operator Message (MOM) verstuurd naar operators die met de Boeing 737 MAX 8 en MAX 9 vliegen.
In dit bericht van de toezichthouder wordt gebruikers aangeraden om een bout in het roerbedieningssysteem van de 737 MAX te contoleren. Volgens de FAA bestaat er een mogelijk risico om deze bout te verliezen.
De FAA dringt er bij exploitanten op aan om bepaalde trekstangen die worden gebruikt om de roerbewegingen te controleren en te inspecteren op verlies van onderdelen.
Een internationale luchtvaartmaatschappij had eerder tijdens routineonderhoud een ontbrekende moer op een bout opgemerkt. Het bedrijf ontdekte vervolgens ook een nog niet-geleverd vliegtuig met een moer die niet goed was vastgedraaid.
De leveringsdoelstellingen uit het MAX-programma kwamen onlangs opnieuw in gevaar door problemen bij leverancier Spirit Aerosystems. Deze had verkeerde boorgaten in de drukschotten gemaakt waardoor Boeing gedwongen werd honderden 737 MAX-varianten te controleren.