Nieuws

TARBES – De Franse vliegtuigfabrikant Daher heeft sinds de typegoedkeuring van de nieuwe TMB 960-turboprop het honderdste toestel van dit type afgeleverd. Serienummer honderd was bestemd voor een Amerikaanse klant die de overstap wilde maken van zuigermotor naar turboprop.

De TBM 960 werd in april 2022 getooid met het Europese typecertificaat, gevolgd door Amerikaanse goedkeuring eind juni 2022. Kort daarop werden twee turboprops van dit type overgevlogen naar Amerika voor aflevering. De eerste Europees gecertificeerde TBM 960 werd tijdens de AERO 2022 in Duitsland overhandigd.

Daher introduceerde de TMB 960 begin april 2022 tijdens de Sun ’n Fun Aerospace Expo in Lakeland als opvolger van de TBM 940. De TBM 960 is uitgerust met een 667 kW (908 pk) sterke Pratt & Whitney Canada PT6E-66XT die een vijfbladige Hartzell Raptor-composietpropeller aandrijft en bediend wordt met een digitale e-throttle. Het opstarten van de PT6E-66XT verloopt volledig geautomatiseerd na activering met één schakelaar, waarna een tweekanaals elektronisch Engine and Propeller Electronic Control System (EPECS) voor een optimale power setting zorgt.

De propeller is speciaal ontworpen met het oog op een lager gewicht. Daardoor worden volgens Daher niet alleen klim- en kruissnelheid verbeterd, maar ook minder trillingen en geluid gegenereerd zodat het toestel tijdens take off maximaal 76,4 dB produceert.

De cockpit behoudt de Garmin G3000-avionica-suite van de 940 met elektronische stabiliteit en bescherming, bescherming tegen te lage snelheid, nooddaalmodus en HomeSafe-autolandfuncties. Daarnaast kan een Garmin GWX 8000 doppler weerradar worden aangetroffen met bliksem- en hagelvoorspelling en turbulentie detectie. Ook is een Garmin GDL 60 datatransmitter ingebouwd die automatische database-uploads en koppelingen met mobiele apparaten mogelijk maakt.

De TMB 960 kost 4.997.980 miljoen dollar en is leverbaar naast de TBM 910 (prijs vanaf 4.546.289 dollar). Optioneel leverbaar is een Prestige-cabinepakket. Bij deze cabine is sprake van een elektronisch geregeld klimaatsysteem, led-verlichting en dimbare ramen. Ook nieuw zijn ergonomisch verbeterde stoelen, USB-A- en -C aansluitingen, bekerhouders en headset hangers voor elk van de zes zetels.

De prestaties zijn vergelijkbaar met die van de TBM 940: een topsnelheid van 330 kts (611 km/h) op FL280 (8,534 m) en een maximaal bereik van 1730 nm (3.204 km) bij 252 kts (467 km/h). Bij een snelheid van 308 kts (569 km/h) ligt het uurverbruik rond de 215 liter Jet A1. De TBM 960 heeft een MTOW van 3.454 kg.

.

1 reactie op “Daher levert TBM 960’s in rap tempo af

  1. Jan schreef:

    308 kts = 570 km/u en geen 470.