![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2015/12/71-230x153.jpg)
WASHINGTON – De Amerikaanse Federal Aviation Administration heeft een zogenoemde Airworthiness Directive (AD) uitgevaardigd die ertoe moet leiden dat alle 1.900 in Amerika vliegende Boeings van het type 737-600/700/800/900NG worden uitgerust met opnieuw ontworpen, sterkere motorgondels.
De aanleiding voor deze maatregel waren twee incidenten met defecte fanbladen bij 737-700NG’s van Southwest Airlines, waarbij stukken van de motorgondel de romp van de vliegtuigen doorboorden. Bij een ongeluk in 2018 kwam als gevolg daarvan een vrouw om het leven toen explosieve decompressie optrad.
De vereiste veranderingen variëren per vliegtuigtype maar omvatten volgens Boeing nieuwe, sterkere inlaatafstandhouders, een steunbalk voor de fankap en een opnieuw ontworpen, meer rigide uitlaatmondstuk. De retrofits zullen naar verwachting 7.650 dollar per motor gaan kosten en het werk zal ongeveer negentig uur per motor vergen.
In Amerika eindigt de commentaarperiode op het AD op 26 januari 2024, waarna alle vliegtuigen uiterlijk 31 juli 2028 aan de nieuwe voorschriften moeten voldoen. De verwachting is dat luchtvaartautoriteiten in andere landen de aanpassingen ook verplicht zullen gaan stellen. Wereldwijd vliegen er meer dan 6.500 737NG’s rond.
90 uur werk per gondel?? En totaal 7650 aan kosten? Gaat de lokale timmerman het inbouwen?
$ 7.650 per motor x 2 = $ 15.300 per vliegtuig x 6500 vliegtuigen = $ 99.450.000 bijna honderd miljoen dollar om de 737 NG’s de motorgondels aan te passen, maar goed dat men bij de Air France / KLM groep dit type gaat uitfaseren, Maar veiligheid gaat boven alles en dan mag het wel een paar dollars kosten !