![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/04/turkish-airlines-a321neo-in-cabin-flex-configuration-1-230x129.jpg)
HAMBURG – Leasemaatschappij SMBC Aviation Capital heeft opnieuw een PW1133G-JM aangedreven Airbus A321neo (MSN 11658) in huur ondergebracht bij Turkish Airlines (THY). Daarmee is een leasedeal voor tien vliegtuigen uit de A320neo-serie voltooid.
SMBC Aviation Capital en de Turkse luchtvaartmaatschappij tekenden eerder een contract voor de lease van drie A320-200neo’s en zeven A321-200neo’s, die geleverd zouden worden uit het orderboek van SMBC bij Airbus.
In de huidige vloot van Turkish Airlines zijn ruim zestig vliegtuigen van de A320neo-familie opgenomen. Met de openstaande orders erbij komt dat aantal boven de honderd uit.
@redactie
Ik lees met plezier jullie artikelen, maar ik hoef niet voor ieder toestel wat aan een luchtvaartmaatschappij geleverd wordt een update te ontvangen.
Turkish heeft, als je alle publicaties mag geloven, de ambitie haar vloot ongeveer te verdubbelen in de komende jaren. En SMBC is gezien haar publicaties er zelf heel wijs mee hier aan bij te dragen!
Kijkend naar al die lease toestellen is het de vraag wie er nu wezenlijk die verdubbeling ambitie heeft? Want het is wel heel makkelijk om met Ierse lease toestellen een vloot op te bouwen.
Als je de lease termijnen niet op tijd betaalt omdat er te weinig tickets verkocht werden, haalt de leasemaatschappij de toestellen bij je weg [als dat logistiek / geopolitiek / etc. op zo’n moment überhaupt al lukt] en laat je ultiem je airline klappen. Makkelijk zat toch?
Dus bij wie ligt nu eigenlijk echt die ambitie voor zo’n vloot verdubbeling?
Dat zijn toch uiteindelijk de kapitaalverschaffers aan die lease maatschappijen, want die moeten er in geloven, dat het met hun investering in de luchtvaartsector, dus de vliegtuigen wel snor zit.
En wie zijn dan die kapitaal verschaffende investeerders?
Dat zijn de z.g. institutionele beleggers, waarschijnlijk zijn dat onze pensioenverzekeraars.
Beleggers hanteren natuurlijk risico-opslagen in hun tarieven en daarmee weerspiegelt de hoogte van die opslagen het vertrouwen in de financieringsdeal die ze doen.
Maar, of leasemaatschappijen een klap, zoals bij het door Rusland zich toe eigenen van alle lease toestellen, in hun riskmanagement opslagen structuur hadden zitten? ? ?
En of je als institutionele belegger de groeiambitie van deze maatschappij, dus feitelijk op de pof, nu zo moet willen durven ondersteunen ?
Terwijl er heel veel andere zaken zijn die om investeringskapitaal schreeuwen ! ! !
Misschien toch uitkijken naar het meer binnen de eigen airline’ balans financieren van de groei van de vloot.