Nieuws
Foto: KLM

WASHINGTON – De voorgenomen krimp van het aantal vliegbewegingen op Schiphol kan KLM vliegrechten op de Verenigde Staten kosten. Na klachten van jetBlue en de Amerikaanse lobbyclub Airlines for America (A4A) moet het Amerikaanse ministerie van Transport besluiten of het innemen van slots op Schiphol gevolgen heeft voor Nederlandse maatschappijen.

Het handelsconflict wordt ingegeven door het strijdbare jetBlue, dat na de winterdienstregeling niet meer welkom is op Schiphol. Het bedrijf heeft donderdag (3 november) zoals verwacht geen slots toegekend gekregen voor de zomerdienstregeling van 2024. Andere Amerikaanse maatschappijen moeten start- en landingsrechten op Schiphol inleveren, en dus het aantal lijndienstvluchten terugbrengen. Gezamenlijk vragen ze nu aan het Department of Transport (DOT) in de VS om Nederlandse maatschappijen dezelfde beperkingen op te leggen. In de praktijk zal zo’n tegenmaatregel vooral KLM raken.

JetBlue begon in de zomerdienstregeling met dagelijkse vluchten vanuit New York en Boston naar Amsterdam. De onderneming wist van de voorgenomen krimp op Schiphol af, maar verwachtte dat het buiten schot zou blijven vanwege het open luchtruim tussen de VS en de EU. JetBlue en de A4A-leden zijn van mening dat het opleggen van beperkingen in Nederland strijdig is met dat Amerikaans-Europese vliegverdrag.

Zo lang het geschil niet is opgelost, moet het DOT volgens de Amerikaanse maatschappijen streng zijn voor concurrenten uit de EU. De nieuwe Duitse maatschappij USC, dat met Airbus A340’s vanuit Duitsland naar de VS wil vliegen, wordt daardoor mogelijk kind van de rekening. Als het aan de Amerikaanse maatschappijen ligt, krijgt USC geen vliegrechten in de VS.

JetBlue voert druk op voor lijfsbehoud op Schiphol

2 reacties op “Maatschappijen VS vragen om vliegrestricties KLM

  1. lucas schreef:

    open Lelystad airport enkel voor vakantie- en privévluchten en probleem is opgelost

  2. DOM…
    Het debacle met JetBlue en de anti luchtvaart sentimenten in Nederland anno 2023 en de voorgenomen krimp mag niet zonder gevolgen blijven. Ik merk de laatste tijd dat menigeen de vliegtuigen liever kwijt zijn en alleen zweefvliegen die geen geluid en uitlaatgassen produceren nog wilt toelaten. Alleen als er een Airbus van de luchtmacht opstijgt om mensen een veilige vluchthaven te geven dan tolereert men dat een A330 van Eindhoven vertrekt en land op Nederlandse bodem.
    Op tal van terreinen ook in de politiek merk ik dat men in ons land de luchtvaart onder het mom van “mileu aspecten” luchtvaart maatschappijen en het vliegverkeer de rug wilt toekeren. Niet alleen de idiote krimp van een der grootste luchthavens als Schiphol, maar ook de geluiden en zelfs wens van sommigen om Rotterdam airport te sluiten, Eindhoven moet krimpen, Maastricht Aachen Airport geen Boeing 747-400 en dergelijke toelaten wijst op een ZEER DOMME en verwerpelijke gang van zaken. Terwijl andere luchthavens groeien gooien ze hier het kind met het badwater weg en eenmaal weg krijg je ze moeilijk weer terug. Ik heb ooit eens bij Transavia gewerkt, draagt de luchtvaart in de ruimste zin een zeer warm hart toe, woon op slechts enkele kilometers van Maastricht Aachen airport, :Luik en heb de AWACS basis in Geilenkirchen met de vervuilende en lawaaierige oude Boeing 707-320 om de hoek liggen. Dit toestel vliegt vaak op soms maar 300 meter boven mijn huis alsook de Boeing 747 en andere toestellen. We hebben veel aan de luchtvaart te danken en zetten de deur nu vrijwel op slot wat zeer STOM is ! Een goed en gezond milieu is oke, maar hier schieten ze het doel voorbij en maken hun eigen ruiten en imago stuk.
    Ik kan mij voorstellen dat ze in de USA en misschien ook andere landen ERG boos zijn op het Nederlandse beleid en geef ze geen ongelijk. Delta Airlines overweegt ook weg te gaan van Schiphol.
    Ik zou de Amerikanen zelfs willen voorstellen om de landingsrechten en het aantal vluchten van de KLM ook maar te beperken tot slecht 3 vluchten per week (!) en alleen nog maar naar New York en geen andere bestemmingen voor de komende 50 jaar en niet groter gevlogen mag worden dan met een Boeing 787-9 vliegtuig en geen B 777 200/300 vliegtuig en alle andere Nederlandse luchtvaart maatschappijen zoals TUI en Corendon er alleen in noodgevallen in de VS mogen landen en niet als bestemming aan vliegen. JetBlue heeft via een omweg ook Nederlandse wortels maar dat heb ik in een eerdere reactie al eens aangegeven. Als KLM weer een Boeing vliegtuig wilt kopen ook geen korting mag krijgen, maar het volle bedrag moeten betalen lijkt mij ook een goed idee. Ik zal vanwege de anti luchtvaart sentimenten die beleidsmakers en de politiek nu voor ogen hebben staan ook blanco stemmen, omdat ik de Nederlandse politiek niet meer kan vertrouwen. Ook op OV gebied maakt men er in ons land een smerig potje van. Laten de Amerikanen Nederland eens flink op z’n donder geven, want Nederland is op luchtvaart gebied zo’n beetje de minst onvriendelijke natie en land die men zich in de wereld kan voorstellen en wat mij betreft mogen andere landen die ook last hebben van de krimp gedachten OOK sancties tegen Nederland invoeren voor de komende 50 jaren ! En ik heb in mijn nabijheid nog alternatieven in Duitsland en Belgie om naar de rest van de wereld te vliegen, daar heb ik Schiphol die er steeds meer verloederd uitziet en kwalitatief achteruit gaat niet echt meer voor nodig. Nederland is DOM bezig en laat ze dat maar eens voelen nu en in de toekomst !