![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/10/CJ3-Gen-2-230x148.jpg)
WICHITA – Textron Aviation heeft tijdens de zakenluchtvaartbeurs NBAA-BACE in Las Vegas twee Citation-zakenjets verkocht aan de Duitse luchtvaartmaatschappij Hahn Air. De op Frankfurt-Hahn Airport gevestigde operator tekende in Las Vegas voor zowel een in 2026 te ontvangen Cessna Citation CJ3 Gen2 als een in dat jaar te leveren Citation Latitude.
Beide nieuwe vliegtuigen zijn besteld om in 2026 een Citation Latitude en een CJ3+ af te gaan lossen.
De CJ3 Gen2 wordt door twee Williams International FJ44-3A turbofans aangedreven (elk 12.54 kN sterk) en biedt standaard zitplaatsen voor tien passagiers. Deze kunnen bij een kruissnelheid van 417 kts (770 km/h) over een afstand van maximaal 2.040 nm (3.778 km) worden vervoerd. Het toestel weegt leeg 3.874 kg en heeft bij een MTOW van 6.291 kg een nuttige lading van 2.508 kg voor brandstof, inzittenden en bagage. Het toestel volgde de in 2014 gecertificeerde CJ3+ op.
De sinds 2016 verkrijgbare Citation Latitude kan zeven tot negen passagiers vervoeren bij een kruissnelheid van 815 km/h over 2.850 nm (4.352 km). De Latitude is daarbij in staat de kruishoogte op FL450 (13.705 m) in 23 minuten te bereiken. Het toestel heeft een Cessna Clairity-cabine met een stahoogte van 1,83 m. De zakenjet is ook gecertificeerd voor vluchten vanaf het drukke La Mol Airport bij het Franse St. Tropez. Voor deze luchthaven gelden strikte eisen voor zakenjets.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/05/thumbnail_Cessna-Citation-Latitude-1024x682.jpg)
Prachtig toestel,
maar hoe kan de nuttige lading à 2.508 kg groter zijn dan het verschil tussen MOTW 6.291 en leeggewicht 3.874 dat maar 2.417 kg is?