Nieuws

HUNTINGTON BEACH – Het Amerikaanse bedrijf NOVAdev heeft woensdag (23 oktober) het ontwerp aangekondigd van zijn EcoFlight EF-5C turbo-elektrische vrachtvliegtuig met een gezamenlijk motorvermogen van 30 MW en een naar eigen zeggen ‘innovatieve maatstaf in het streven van de luchtvaart naar een koolstofarmer klimaat’.

Het is het eerste vliegtuig ooit dat specifiek is ontworpen voor de luchtvrachtsector en dat geen CO2-uitstoot veroorzaakt. De EcoFlight EF-5C zal 38,5 ton vracht kunnen gaan vervoeren over 3.200 nm (5.926 km) met een kruissnelheid van Mach .80 en tot een hoogte van 12.000 m.

Het laadvermogen en de actieradius van het vliegtuig maken de EF-5C volgens NOVAdev een ideale vervanging voor de verouderde 757- en 767-vrachtvliegtuigen. De laadruimte gaat 38 procent meer laadvolume bieden dan het vergelijkbare formaat 757-200F.

De geautomatiseerde systemen van EF-5C laden, positioneren en lossen vrachtcontainers via twee laaddeuren zonder menselijke tussenkomst, waardoor de snelheid en veiligheid worden verbeterd.

De standaard, volledig intermodale, containers zijn ontworpen om robotisch te integreren met vrachtfaciliteiten en vrachtwagens op luchthavens om zendingen sneller, veiliger en betrouwbaarder te distribueren.

Het EcoFlight-systeem en het EF-5C-transport zullen certificeerbaar zijn met zowel waterstof als duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF), aldus NOVAdev.

Aanpassing: mW = MW (megawatt)

5 reacties op “Nieuwkomer wil schone vrachtvluchten bieden

  1. @Anton. Als dit met drukcabine ook als passagiers vliegtuig kan worden gebruikt heb je in ieder geval 1 voordeel, namelijk dat je altijd een fraai uitzicht heb aangezien het een hoogdekker is net als de Fokker F 27 en F 50. In 1988 vloog ik eens met een Merpati Fokker 27 van Banjarmasin via Balikpapan in Kalimantan naar Surabaya en genoot op ongeveer 5 kilometer hoogte van het fraaie en bosrijke jungle landschap dankzij het feit dat de vleugels boven op de romp zaten net als dit Eco vliegtuig. Het was met ruim drie uren in totaal mijn langste vlucht met een propeller aangedreven vliegreis mede dankzij de grote ramen en zeker als je vliegt met een toestel dat in Nederland gebouwd is en bij de nadering in Surabaya vliegt over de plek waar de Slag in de Java zee had plaats gevonden, dan krijg je wel een rilling over je rug. Dus hoogdekkers, ik mag ze wel.

  2. Anton S. schreef:

    @ Peter en Frits
    Er wordt in het artikel MW bedoeld. Een MW is 1 Miljoen Watt.

    Voor huis gebruik spreken we over kilo Watt, een grote kookzone op een kookplaat is bijv. 2 kilo Watt, ook wel als 2 kW aangeduid. Een MW is dus 1.000 kW.
    Het omgekeerde is een mW, dit is een milli Watt, of wel een duizendste Watt.

    Met de 30MW aan gezamenlijk aandrijfvermogen, gaat het dus bij dit toestel om motorvermogens van 5 MW per motor.
    Maar dit gespecificeerde vermogen kan zo’n motor slechts uiterst kortstondig afgeven, want op zo’n moment moet er wel 10% van dat vermogen aan verlieswarmte dus 500 kW worden weg gekoeld.
    Het, noem het, kruisvermogen ligt waarschijnlijk nog niet eens op de helft van dat piekvermogen.

    @ Frans
    Helemaal eens, het zou logischer zijn dit type toestellen voor passagiers in te zetten veronderstellende, dat voor vracht ook een drukcabine en temperatuur beheersing vereist is.
    Maar hier zou wel eens de crux kunnen zitten.

  3. Als dit een Eco vrachttoestel is, kan men er ook een passagiers toestel van maken en keren we terug naar de meer motorige propeller vliegtuigen.

  4. Frits schreef:

    Wat is het verschil tussen mW en MW?
    Ik ben een leek in deze.

  5. Peter van den Tillart schreef:

    Hallo,

    In uw artikel noemt u 30 mW maar ik denk dat u 30 MW bedoelt of de benaming van dit vliegtuig is verwarrend/foutief!?

    Ciao.