
WICHITA – Textron heeft dezer dagen de honderdste Beechcraft King AIr 360 afgeleverd. De tweemotorige turboprop was bestemd voor het Amerikaanse Comprehensive Blood and Cancer Center (CBCC) dat al jaren met King Airs vliegt.
CBCC is een pionier op het gebied van de mondiale kankerzorg, waaronder baanbrekende klinische onderzoeken naar kanker die hebben geleid tot nieuwe medicijnontwikkelingen in de kankerzorg. CBCC werkt al tientallen jaren samen met het UCLA TRIO Network en biedt patiënten toegang tot nieuwe klinische onderzoeken.
De in augustus 2020 geïntroduceerde nieuwste varianten van de King Air turboprop werden begin oktober 2020 als King Air 360 en King Air 360 Extended Range (ER) door de FAA gecertificeerd waarna in november 2020 de eerste levering volgde,
Volgens de fabrikant veranderde er aan de buitenkant zo goed als niet, maar binnenin des te meer. Die veranderingen moesten onder meer blijken uit de zogenoemde Innovative Solutions & Support (IS&S) ThrustSense Autothrottle. Dit IS&S moet gedurende alle vluchtfasen liggend tussen startaanloop en landingsrol niet alleen de taak van piloten moet verlichten, maar ook onder voorkomt dat te snel of te langzaam wordt gevlogen. Ook voorkomt het systeem te hoge motortemperaturen.
Nieuw was ook de digitale controle van de cabinedruk die in de Collins Aerospace Pro Line Fusion cockpit is geïntegreerd en tijdens de start en landing deze druk automatisch aanpast.
Prettige bijkomstigheid: IS&S kwam dankzij een aanvullend typecertificaat ook als retrofit beschikbaar voor al vliegende exemplaren uit de King Air 200 en 300 series.
Het toestel heeft twee P&WC PT6A-60A turbopropmotoren die elk 1.050 pk leveren. Daarmee kan de 360 een kruissnelheid optekenen van 312 ktas (578 km/h) en de 360ER 303 ktas 561 km/h. Het opgegeven vliegbereik voor de 360 is 1.806 nm (3.345 km) terwijl de 360ER 2.692 nm (4986 km) kan overbruggen.
De King Air 360 kan tot negen passagiers vervoeren in een meer comfortabele cabine dan haar voorgangsters. (In de 360 ER kunnen er tot vijftien mee). Volgens Textron Aviation komt de druk in de cabine op FL270 (8.230 m) overeen met een buitendruk op 1.817 m, zo’n tien procent lager dan in de huidig King Air 350. De cabine ontkwam evenmin aan een make over, wat onder meer moet blijken uit nieuw ontworpen zijwanden en handgemaakte cabinekastjes. Daarnaast worden af fabriek standaard klaptafeltjes ingebouwd evenals USB oplaadpunten en een toilet achterin de cabine.
Textron rekende in 2023 voor de 360 U$ 9,255miljoen; een 360ER wordt aan een klant meegeven na het overmaken van US$ 9,760 miljoen.

Foto’s onder: de eerste King Air 360 werd in november 2020 overhandigd aan de Stamoules Produce Company, Inc uit Californië.



