![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/comlux-230x113.jpg)
LAS VEGAS – Airbus heeft tijdens de National Business Aviation Association – Business Aviation Convention & Exhibition (NBAA-BACE) meegedeeld dat opnieuw getekend is voor twee ACJ Two Twenty zakenjets. Deze zullen bij VIP specialist Comlux worden ingericht. Aan de ACJ TwoTwenty hangt een prijskaartje van 80 miljoen dollar.
Airbus Corpoate Jets wees Comlux als exclusieve inrichter aan en vroeg deze te komen met vijftien “Reimagine your place in the sky…” interieuropties met plek voor achttien passagiers. De ombouw en inrichting van de eerste ACJ Two Twenty vergde veertien maanden waarbij de cabine werd voorzien van een EASA goedkeuring.
De in oktober 2020 geïntroduceerde ACJ Two Twenty heeft Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans en een vliegbereik krijgen van 5.650 nm (10.500km). Dit grotere vliegbereik wordt mogelijk dankzij vijf extra brandstoftanks waardoor er 5.6 ton extra brandstof mee kan (tegen 17,2 ton standaard).
De eerste door ComLux ingerichte ACJ TwoTwenty werd in mei 2023 afgeleverd bij lauching customer Five uit Dubai die het toestel als 9H-FIVE (Nine-Hotel-FIVE) voor VVIP transport in zal gaan inzetten.
Deze ACJ heeft Maktoum International Airport in Dubai World Central als thuisbasis vanaf waar het kan worden ingezet voor demovluchten, charters en voor het vervoer van Five hotelgasten.
De in Dubai gevestigde investering- en vastgoedonderneming is daarmee de eerste echte gebruiker van deze A220 variant. Het toestel is bijgeschreven op de Maltezer vliegvergunning van ComLux waarbij ook door derden kan worden gehuurd.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/01/comlux-1024x683.jpg)
Kort voor de eerste testvlucht medio januari 2023.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/FIagd_TWUAMZ0P4-1024x683-1.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/01/FIageI7XMAQTDyD-1024x682.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/01/FIageWxXEAAew3p-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/01/FIageI3XMAUVN8a-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/12/Comlux-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/11/ACJ220-1-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/11/ACJ220-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/10/E1l2qc-XsAMMeYs.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2019/05/73678_acjtwotwenty_26606.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2019/05/73679_acjtwotwentyinterior_120728.jpg)
SkyRetreat
Lufthansa Technik AG zag al eerder mogelijkheden en ontwikkelde een zogenoemd SkyRetreat cabineconcept waardoor de Airbus A220 kan worden omgetoverd tot VIP variant. Dit werd door het bedrijf getoond tijdens de tijdens de European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE 2019) in Genève.
Onderdeel van het concept is een ‘minimalistische’ inrichting van de cabine. Ook zal worden gewerkt met ‘oprolbare’ 4K displays en ‘smart touch’ oppervlaktes. Met een ‘ Observation Lounge’ wordt vervolgens een unieke onconventionele toepassing beloofd.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2019/05/a220-vip-1024x576.jpg)
Het Sky retreat ziet er ruimer uit dan he zou verwachten en dan te bedenken dat de romp iets smaller is dan bij een A 320 variant, en zeker als er in een normale passagiers uitvoering 5 i.p.v. 6 stoelen in de breedte staan. Vind het wel een mooi speeltje om te hebben als ik er de poen voor had, maar heb die helaas niet. 10.500 Km vliegbereik, genoeg om ermee van Amsterdam naar Curacao mee te vliegen.
Dit is qua luxe en comfort inderdaad vliegen zoals het ooit bedoeld was.
Maar geldt “ooit” nog wel in 2021 ?
De brandstof capaciteit van 28.500 liter en de 10.500 km maximaal vliegbereik, leiden voor elk van de achttien passagiers tot een verbruik van 0,15 liter per km, of wel 15 liter per 100 km per persoon.
Echter rijmt vermarkting van zo’n toestel door het Franse Airbus wel met de afspraken in de overeenkomst van Parijs ?
Helemaal gelijk en aangepast: Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans
CFM Leap 1A motoren?