NEW YORK – De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij jetBlue heeft een klacht tegen Nederland ingediend bij het Amerikaanse ministerie van Transport. Het bedrijf is naar eigen zeggen komend jaar in de zomer niet meer welkom op Schiphol vanwege het terugschroeven van het aantal vliegbewegingen daar. Dat zou in botsing zijn met het luchtvaartverdrag tussen de VS en Europa. JetBlue vraagt om tegenmaatregelen tegen KLM.
Eind augustus startte jetBlue een dagelijkse route tussen New York en Schiphol. Sinds 20 september vliegt het bedrijf ook vanuit Boston naar Nederland. De onderneming wil zich graag permanent op Schiphol vestigen, maar zegt te horen hebben gekregen dat er geen start- en landingsrechten beschikbaar zijn voor de zomerdienstregeling van volgend jaar.
JetBlue kan als nieuwkomer op Schiphol geen aanspraak maken op historische start- en landingsrechten en vreest het slachtoffer te worden van krimp op Schiphol. Volgens het ‘Open Skies’-luchtvaartverdrag tussen de VS en Europa hebben alle luchtvaartmaatschappijen van beide zijden van de oceaan een vrije toegang tot de luchthavens van elkaar. Het weren van jetBlue op Amsterdam zou om die reden gevolgen moeten hebben voor KLM’s aanwezigheid in de VS, stelt jetBlue in de klacht.
De routes van jetBlue worden uitgevoerd met nieuwe Airbus A321neo’s. Die zijn tot wel dertig procent efficiënter dan de grote toestellen die concurrenten gebruiken, aldus jetBlue.
De klacht bij het Amerikaanse transportministerie is tevens gericht aan de Europese Unie, waarmee de VS binnen het Open Skies-verdrag afspraken heeft gemaakt.
Als het JetBlue onmogelijk wordt gemaakt om volgend jaar niet langer op Schiphol te mogen vliegen, vanwege die idiote maatregel om krimp toe te passen op Schiphol, mogen wat mij betreft ook de Amerikanen sancties instellen ten opzichte van de KLM ook vliegt die al veel langer op de VS.
Bijvoorbeeld :
1) halvering met 50 procent van het aantal KLM vluchten.
2) Niet met een Boeing 777-300 ER of later met een A350-1000 vliegen.
3) Maximaal met een Boeing 787-10.
4) Slechts 1 KLM vlucht per dag naar de VS
5) Alleen naar New York JFK en geen ander luchthaven in New York vliegen.
6) Geen vluchten meer naar Chicago, Los Angeles, San Francisco en andere plaatsen in de USA.
7) Geen TUI Nederland en Corendon vluchten toestaan naar Amerika en men alleen er in noodgevallen mogen landen op weg naar de Nederlandse Caraibische bestemmingen zoals Aruba, Bonaire en Curacao.
8) Deze maatregel voor minsten 50 jaar moet gelden !
Ik zou het aannemelijk vinden als men bovenstaande punten vanuit Amerika zou toepassen op Nederland. JetBlue heeft met veel pijn en moeite en bombarie toegelaten om eindelijk met z’n deels verre Nederlandse roots binnen gelaten en mag er nu via de achterdeur weer snel uit, zo ga je niet met elkaar om.
Doordat men om milieu redenen, lees geluidshinder de mogelijkheden van Schiphol en de Nederlandse economie om zeep wilt helpen mogen andere landen o o k sanctie aan Nederlandse luchtvaartmaatschappijen leggen ook buiten de V.S. toepassen, omdat dit besluit van krimp ook gevolgen heeft voor niet-Amerikaanse vluchten.
De politici, milieu beweging en beleidsmakers slaan hun eigen ruiten stuk als men de luchtvaart om vermeende milieu technische redenen te niet wenst te doen. Als men dat doet, ga dan ook het wegverkeer zo onmogelijk maken dat men straks ook niet meer met een (vracht)auto de weg op kan want die veroorzaken ook geluidshinder en vervuiling. Ik WALG van de toenemende ANTI-luchtvaart stemming in Nederland, zal daarom ook op 22 november 2023 blanco stemmen omdat ik de politiek niet meer kan vertrouwen die mede verantwoordelijk is voor het anti-luchtvaart sentiment anno 2023.
JetBlue wordt een kopje kleiner gemaakt, dan ook de KLM die recent met Air France tientallen Airbus A 350 toestellen besteld heeft en wat mij betreft dan ook maar nutteloos aan de grond mogen blijven staan. Ik volg de ontwikkelingen van JetBlue al vele jaren, zag de A320 in Aruba elke dag landen en kan mij de woede, verbijstering en irritatie goed voorstellen. Dus wat mij betreft mag de U.S.A. ook uiteindelijk de landingsrechten van alle Nederlandse luchtvaart maatschappijen per direct intrekken en stopzetten voor minimaal 50 jaar ! Wie dan naar Amerika vanuit Nederland wilt gaan neemt maar een roeiboot dan komt men er ook wel…!