Nieuws


MOJAVE – Universal Hydrogen heeft een tiende testvlucht uitgevoerd met ‘Lightning McClean’ en daarmee de aftrap gegeven voor een twee jaar durende certificatietraject. Die aftrap was mogelijk na de recente goedkeuring van de plannen door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA om een Dash 8-400 om te bouwen naar waterstofaandrijving. .

De tiende vlucht vertrok vanaf Mojave Air & Space Port in Californië duurde ongeveer twintig minuten waarbij een hoogte werd bereikt van 5.000 ft (1.524 ). Tijdens deze vlucht werden de flaps en het landingsgestel ingetrokken. De Dash 8 vloog vervolgens meerdere keren over het vliegveld met de conventionele turbopropmotor stationair draaiend en de brandstofcelaandrijving op vol vermogen om het geluidsniveau te meten.

Het bedrijf kondigde eerder een voorwaardelijke voorbestelling aan voor 75 omgebouwde ATR 72-600’s bij de in Massachusetts gevestigde regionale luchtvaartmaatschappij Connect Airlines. Afgelopen zomer stemde het Canadese luchtvaartbedrijf Avmax Aircraft Leasing ermee in om twintig van zijn regionale vliegtuigen om te bouwen naar waterstofenergie. Na een recente bestelling van een niet bij naam genoemde klant heeft het bedrijf nu orders voor meer dan 250 conversiekits met een waarde van meer dan een miljard dollar.

Universal Hydrogen daarnaast samen met Deutsche Aircraft in Duitsland om de mogelijkheid te evalueren om modulaire waterstofcapsules te installeren in de nieuwe Dornier 328.

Het bedrijf ontving onlangs een aandeleninvestering van een niet bekendgemaakt bedrag van American Airlines. Andere strategische investeerders zijn onder meer Airbus Ventures, GE Aviation, Toyota Ventures en JetBlue Ventures.

1 reactie op “Universal Hydrogen start tweejarig certificatietraject

  1. Anton S. schreef:

    Waar ze nu op Eelde zijn begonnen met het in productie krijgen van een eigen elektroliser, waarschijnlijk gevoed uit de op het veld liggende zonneweides, mist bovenstaand artikel de verwijzing naar waar de benodigde waterstof vandaan moet gaan komen.