Nieuws

DA42-VI vliegt voor het eerst met SAF

BREMEN – Maandag (25 september) heeft een trainingsvliegtuig van de European Flight Academy, na uitgebreide tests en voorbereidingen voor het eerst enkele rondjes gemaakt over het vliegveld van Bremen Airport. De DA42-VI van de Oostenrijkse vliegtuigfabrikant Diamond Aircraft was daarbij afgetankt met een blend van traditionele en Sustainable Aviation Fuel (SAF).

De vlucht was het resultaat van een intensieve voorbereiding tussen LAT, Diamond Aircraft en de motorfabrikant Austro Engine. Er werd bewust gekozen voor de luchthaven van Bremen, omdat het tot de eerste luchthavens in Duitsland behoort die SAF van World Fuel Services bevoorraadt en bijtankt. Deze SAF wordt geproduceerd in het Belgische Gent verkregen uit olieafval, waterplanten en bodemplanten.
In een eerste stap worden de oliën en vetten gehydrogeneerd en vervolgens geraffineerd op een vergelijkbare manier als fossiele brandstoffen. En als gevolg daarvan produceert SAF tijdens zijn levenscyclus tot 80 procent minder CO2-uitstoot dan conventionele kerosine.

De test vond plaats in aanwezigheid van vertegenwoordigers van LAT’s moederbedrijf Lufthansa Aviation Training GmbH, Diamond Aircraft Industries GmbH (Diamond Aircraft Austria), Austro Engine GmbH, World Fuel Services Europe Ltd. en Bremen Airport, en was de aftrap voor uitgebreide tests met blended SAF. Alle betrokken partijen willen de opleiding van toekomstige Lufthansa Group piloten duurzamer en milieuvriendelijker te maken. De resultaten van deze testreeks moeten uitwijzen of SAF in de toekomst als enige brandstof voor de vloot van de European Flight Academy kan worden gebruikt.

Diamond Aircraft en Austro Engine verwachten de komende jaren een toenemende beschikbaarheid van ASTM D7566 SAF-mengsels (met 33% synthetische componenten) als “drop-in” brandstof voor de algemene luchtvaart, Beide fabrikanten zijn van plan om tegen eind 2025 de gehele vloot vrij te geven voor deze brandstofmix. Aanzienlijke marktpenetratie van SAF’s wordt verwacht in 2030 en de beschikbaarheid van 100% zuivere SAF’s zonder vermenging in 2050.