![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/aercap-777ersf-230x153.jpg)
TEL AVIV – De Israel Aerospace Industries Aviation Group (IAI) heeft een intentieovereenkomst gesloten met Ascent Aviation Services facility. Onder deze overeenkomst zullen op Pinal Air Park in Marana in de Amerikaanse staat Arizona vanaf midden 2024 Boeings van het type 777-200 en -300ER worden omgebouwd tot 777-ERSF (Big Twin) vrachtvliegtuig.
In mei 2021 wees IAI al eerder Incheon International Airport en Sharp Technics aan om op deze Zuid-Koreaanse luchthaven een ombouwfaciliteit in te richten, waar vanaf 2024 jaarlijks zes Boeings moeten worden omgebouwd tot 777-ERSF (Big Twin) vrachtvliegtuig.
Hiervoor is op de luchthaven al een in 2017 geopende hangar beschikbaar met een oppervlakte van 12.374 vierkante meter, met gelijktijdig plek voor twee narrow-body-toestellen en één wide-body-vliegtuig. Sharp richtte met het oog hierop via Sharp Technics K en het Koreaanse Tway Air een joint venture op die gespecialiseerd is in reparatie en onderhoud van verkeersvliegtuigen.
Volgens IAI zal de vraag naar P2F vliegtuigen van dit type de komende jaren sterk stijgen. Bij IAI dochter Bedek wordt momenteel gewerkt aan de certificatie van de 777 P2F. Deze 777-300 ERSF heeft een vrachtdeur van 3.72 x 3.05 m , een vrachtcapaciteit van 101,6 ton bij een vliegbereik van 4.500 nm (8.334 km). Het vrachtruim krijgt een inhoud van 819 kubieke meter met plek voor 47 pallets. Gerekend wordt op een ombouwprijs van 35 miljoen dollar per vliegtuig.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/777-Big-Twin-1024x683.jpg)