![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/09/Cassio-S-230x156.jpg)
MEDIS ROYAN – VoltAero heeft donderdag (21 september) voor het eerst de in eigen huis ontwikkelde elektrisch hybride aandrijflijn voor zijn Cassio vliegtuig familie laten draaien op honderd procent duurzame brandstof.
De vlucht werd uitgevoerd vanaf de ontwikkelingsfaciliteit van VoltAero in het Franse Royan en maakte gebruik van zowel de elektrische modus van de hybride aandrijflijn als de interne verbrandingsmotor, die werd gevoed met Excellium Racing 100.
Excellium Racing 100-brandstof wordt sinds 2022 gebruikt in bepaalde autoracecompetities, waaronder de 24 uur van Le Mans. Het wordt gemaakt van afval van de wijnbereiding en maakt volgens de leverancier TotalEnergies een vermindering van de CO2-uitstoot van minstens 65 procent over de gehele levenscyclus mogelijk in vergelijking met het equivalent van fossiele brandstoffen.
De Cassio S is een aangepaste Cessna 337 Skymaster waarbij de voorste motor is vervangen door twee, elk 45 kW (60 pk) sterke Safran ENGINeUS 45 elektromotoren in de vleugels die elk een piekvermogen hebben van 70kW (94 pk).
De krachtbronnen worden via een generator ‘gevoed’ door een nu nog traditionele 370 pk sterke verbrandingsmotor. Deze motor drijft in de staartsectie eveneens drie 80 pk sterke Emrax-elektromotoren aan die op hun beurt de pusherprop aandrijven.
De Cassio S is de voorloper van de vierpesoons Cassio 330 die momenteel ontwikkeld wordt. Dat toestel moet na een startaanloop van minder dan 550 m een vliegbereik krijgen van 800 nm (ruim 1.280 km) bij een kruissnelheid van 200 kts (370 km/h) en een endurance van 3,5 uur (uitbreidbaar naar vijf). Gemikt wordt op acht dagelijks ‘rotaties’, waarbij tot tien uur zal worden gevlogen.
Foto onder: De VoltAero Cassio S stak op 13 september 2021 voor het eerst Het Kanaal over.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/09/21-9-15-AVFlash-Voltaero.jpg)