Nieuws

LONDEN – De Britse nieuwkomer Aeralis heeft tijdens de militaire Defence and Security Equipment International (DSEI), beurs die momenteel in Londen gehouden wordt, een aangepaste AIrflex variant van hun ‘modulair ontworpen’ straaltrainers gepresenteerd. Kern van dit concept is de zogenoemde Common Core Fuselage (CCF) waardoor op basis van een romp meerdere varianten kunnen worden ontworpen

Bij dit concept wordt uitgegaan van een basis romp waarna verschillende toepassingsmogelijkheden ontstaan door variatie in de vleugels, de missiecomputers en het aantal motoren (een of twee). Wanneer voor de eenzitsvariant wordt gekozen, kan op de achterste zitplaats een tank worden geïnstalleerd om het vliegbereik te vergroten. Op deze manier kunnen op basis van de zelfde romp een een- en tweemotorige trainer, een ‘agressor’ trainer, een tanker- en een ISR variant worden ontwikkeld.

Het in 2015 opgerichte bedrijf wil met de Airflex insteek proberen de bij Royal Air Force (RAF) en Red Arrows vliegende Hawk trainers af te lossen wanneer deze aan vervanging toe zijn.
Dat het project levensvatbaar is, bleek volgens Aeralis al uit de in 2022 met Rolls-Royce gesloten principe-overeenkomst voor de levering van motoren. Ook hebben grote luchtvaartspelers als Thales, Atkins en Siemens toegezegd met te werken.
Mocht er daadwerkelijk belangstelling ontstaan bij luchtmachten, dan kan Aeralis naar eigen zeggen binnen drie jaar een prototype in de lucht hebben.

Onder: De Britse nieuwkomer toonde tijdens de militaire DIMDEX beurs in maart 2022 in Qatar twee mockups van het oorspronkelijke ontwerp van ‘modulair ontworpen’ straaltrainers. De toestellen zijn 11,3 meter lang en hebben een spanwijdte van tien meter. Een van beide toestellen werd daarbij gepresenteerd als Advanced Jet Trainer en is gespoten in kleuren die veel weg hebben van die welke door de Qatari Emiri Air Force (QEAF) worden gebruikt.