![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/09/AirbusZero-230x101.jpg)
LONDEN – Een groep toonaangevende bedrijven in de Britse luchtvaart- en hernieuwbare energiesector, waaronder EasyJet, Rolls-Royce en Airbus, heeft de Hydrogen in Aviation (HIA)-alliantie opgericht om de realisatie van een koolstofvrije luchtvaart te versnellen.
Volgens HIA, met als partners ook Ørsted, GKN Aerospace en Bristol Airport, moeten inspanningen om waterstof koolstofvrij te maken urgenter worden in een tijd waarin duurzame vliegtuigbrandstof en batterijen zoveel aandacht van de sector hebben getrokken.
In samenwerking met de overheid, lokale autoriteiten en de luchtvaart- en waterstofsector is de groep van plan gebruik te maken van de expertise van de leden om “een duidelijk en haalbaar traject” voor te stellen om een waterstof aangedreven luchtvaart te realiseren.
Volgens de ‘Jet Zero’-strategie van het Britse Department for Transportation zouden snelle investeringen in de waterstofluchtvaart ervoor kunnen zorgen dat Groot-Brittannië 60.000 nieuwe banen veiligstelt, en recente prognoses van handelsgroep Hydrogen UK laten zien dat waterstof 18 miljard Britse pond aan bruto toegevoegde waarde aan de Britse economie zou kunnen bijdragen.
In het kader van zijn Zero-E-programma wil Airbus tegen 2035 het eerste commerciële narrow-body vliegtuig op waterstof op de markt brengen.
Daarnaast testten Rolls-Royce en EasyJet waterstofbrandstof in gasvorm in een aangepaste AE2100, een turbine, de motor die de Saab 2000 aandrijft. De test van november 2022, waarbij gebruik werd gemaakt van waterstof die op de Orkney-eilanden werd geproduceerd door het European Marine Energy Centre met behulp van hernieuwbare energie, markeerde de eerste run van een moderne motor die waterstof gebruikte.
GKN: nieuw brandstofsysteem op waterstof in de maak