![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/07/Elfly_Noemi_No_Emissions_seaplane_rendering-230x132.jpg)
OSLO – De Noorse Elfly Group krijgt subsidie van omgerekend acht miljoen dollar van het Noorse ministerie van klimaat en omgeving. Daardoor kan Elfly beginnen met de bouw van het NoEmi (No Emissions) watervliegtuig. Al eerder werd via fondswerving tien miljoen dollar binnengehaald.
Recent werd al bekend dat het Amerikaanse bedrijf Electric Power Systems (EP Systems) de toekomstige leverancier zal worden van de batterijen een volledig elektrisch commercieel watervliegtuig, de NoEmi.
Het prototype (nog geen passagiers versie) van de NoEmi wordt klaargemaakt voor een eerste vlucht in 2025. Het toestel krijgt een innovatieve romp die het in staat zal stellen om op te stijgen met weinig kracht. De passagiers versie wordt ontworpen om vanaf 2030 over afstanden tot 200 km bij een snelheid tot 250 km/h. Het watervliegtuig krijgt lithium batterijen en zal aangedreven worden door twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen tot 1 MW.
Het ontwerp is geïnspireerd op de de Havilland Twin Otter en Grumman’s Mallard maakt deel uit van een onderzoeksproject, gefinancierd door particuliere investeerders en de Research Council of Norway (RCN). De groep werkt aan het verkrijgen van certificering voor zijn EG1A-testvliegtuig voor EASA CS23 Level 4, waardoor het vliegtuig kan evolueren naar een watervliegtuig met negentien zitplaatsen.
NoEmi zal worden aangeboden in drie cabine-indelingen. Eerst met business/executive cabine met negen zitplaatsen plus bagage; aangevuld met een VIP-indeling met zes stoelen. Er zal ook een toeristische variant met dertien zitplaatsen.Daarnaast staan er een vracht versie en een medevac-variant in de planning. NoEmi krijgt een grote laaddeur en de cabine is volledig toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
In tegenstelling tot andere ontwikkelaars van elektrische vliegtuigen, is Elfly voornemens zelf een operator certificaat te verwerven en het eerste vliegtuig rond 2030 in gebruik te nemen om in eerste instantie de fjorden van Noorwegen met elkaar te verbinden. De wens is om tegen 2030 de eerste vijftien watervliegtuigen langs de westkust van Noorwegen te laten vliegen
Noorwegen wil in 2040 volledig elektrisch te zijn; Denemarken en Zweden zelfs tien jaar eerder. Het land is volgens de initiatiefnemers ideaal om te pionieren op het gebied van milieuvriendelijke watervliegtuigen vanwege de meer dan 1.000 fjorden en 450.000 meren.
Een mogelijke route zou Bergen-Stavanger kunnen zijn, gebruikt door 550.000 passagiers per jaar. Zo’n 500.000 reizen met de bus (een reis van drie uur) en 70.000 met de veerboot. Noemi wil deze reistijd terugbrengen tot minder dan een uur.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/noemi2-1024x576.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/noemi1-1024x576.jpg)
Mooi dat ze in Noorwegen met subsidies proberen zo’n elektrische vliegboot “van het water” te krijgen. ’t Biedt veel rurale watergebieden overal ter wereld een geweldige schone low cost ontsluiting.