Nieuws

DEN HAAG – De door defensie aangeschafte G650ER Gulfstream is operationeel. Het toestel uit 2015 beschikt inmiddels over de vereiste configuratie. Ook kreeg het een bij AMAC Aerospace in Basel ingebouwd Elbit-zelfbeschermingssysteem.

Jet Aviation heeft het vliegtuig in 2021 in opdracht van defensie gekocht en gebruikte passagierstoestel omgebouwd. De zakenjet landde op 15 maart 2023 voor het eerst als V-117 op Vliegbasis Eindhoven.

De Nederlandse luchtmacht was op zoek naar een vervanger voor de Gulfstream IV waarmee sinds 1996 gevlogen wordt. De keuze viel daarbij op een tweedehands Gulfstream G650ER. Met het oog daarop werd in juli 2020 een tender uitgeschreven

Die G650 mocht niet ouder zijn dan 2012 en niet meer dan 2.500 uur gevlogen hebben. Het toestel moest daarnaast plaats gaan bieden aan tenminste veertien passagiers en een vliegbereik hebben van 7.000 nm (12.960 km). Het aangekochte, en in 2015 gebouwde toestel had minder dan 2.000 vlieguren ‘op de teller’.

De oude Gulfstream IV is inmiddels verkocht aan het op Lelystad Airport gevestigde Zeusch Aviation.

De Gulfstream werd op 24 maart 2023 getooid met een militair typecertificaat (MTC).

De Gulfstream G IV.

16 reacties op “G650ER luchtmacht nu als V-117 operationeel

  1. Geheim schreef:

    Landde op 15 maart 2023

  2. Beste meneer / mevrouw Woudstra, ik kan mij de tekening voor een Schiphol van de gebroeders Das nog voor de geest halen en de mogelijkheden die het had kunnen bieden als men de luchthaven naar zee had verplaats en de herrie die niet zweefvliegtuigen, dus met motoren met zich mee kan brengen. Toen ik op maandag 30 juni 1975, toen veertien jaar oud en tevens mijn vaders verjaardag, later op dezelfde dag in 2008 ook zijn sterfdag en ooit dienstplichtig en later beroeps militair geweest van de luchtvaart afdeling van de KNIL, op Schiphol kwam kon ik mij de herrie van o.a. de oude DC 8, DC 9 en Boeing 707’s en de geur van de kerosine nog goed herinneren.
    Er is in de loop der jaren ook veel ten goede verandert en zijn motoren schoner, minder herrie makend en zuiniger geworden. Dat opstijgende vliegtuigen overlast veroorzaken ervaar ik nog vrijwel dagelijks, want ik woon op slechts 7 kilometer, pakweg 4 mijl van de NAVO vliegbasis Geilenkirchen waar nog steeds AWACS Boeing 707’s met de oude lawaaierige motoren opstijgen en vaak op 1000 voet overvliegen, ben er zelfs twee geweest en heb in een KC 135 gezeten. Ook zie en hoor ik andere toestellen opstijgen, laag overvliegen of de landing inzetten en weet als geen ander wat vliegtuig lawaai betekent. Klagers treft men overal aan, dat doen mensen die vlakbij een vliegveld wonen of spoorbaan of autoweg ook, maar men moet een en ander in perspectief brengen. Zolang ik dagelijks nog een AWACS vliegtuig hoor en zie ben ik gerust, als ik zie wat hier enkele honderden kilometers c.q. mijlen gebeurt dan is dat andere koek. Dat ” onze” Koninklijke Luchtmacht goede diensten bewijst, ik weet niet wat voor nationaliteit u nu hebt, U.S.A. of NL gelet op uw afzender, doet mij als oud militair van de Koninklijke Landmacht goed dat zij bereid zijn te kiezen voor een baan die mede bijdraagt aan de veiligheid van Nederland en Europa en dan mogen ze met een gerust hart een warm hart toegedragen worden en met materieel vliegen zoals de nieuwe tweedehandse maar mooie Gulfstream G 650 ER nota bene een Amerikaans toestel en voor de tankvloot een Europese A 330 MRTT die ze in de USA om o.a. politieke redenen afgewimpeld hebben maar in menig opzicht superieur is aan de KC 46.
    De G 650 waarvoor ook Fokker haar bijdrage levert is voor de transport vloot en het vervoer van mensen een zinvolle bijdrage met zijn turbofan motoren.
    Schiphol is / was een mooie luchthaven met goede perspectieven, maar het licht niet alleen aan het vliegtuiglawaai maar aan het beleid dat men rondom de luchthaven de verstedelijking heeft vergroot, enerzijds voor de werkgelegenheid en de Schiphol werkers, en anderzijds omdat het in economische zin een motor is voor de Nederlandse economie. Dat men hinder heeft is begrijpelijk, maar nu het er ligt kun je het ook NIET meer sluiten, want op de Noordzee een luchthaven bouwen heeft ook diverse nadelen en zit nu vol van windmolenparken en dat heeft ook gevolgen voor de aan- en afvlieg routes van vliegtuigen. Toen ik op de Prins Bernhardkazerne te Amersfoort mijn tijd vervulde hoorde en vooral voelde ik het geluid van de overvliegende Amerikaanse F 15 straaljagers soms met vier stuks tegelijk en DAT was hoe mooi en nuttig die toestellen zijn c.q. waren ook niet altijd een pretje. Kortom, zet alles eerst in perspectief en e.e.a. staat wat uw opmerking betreft deels buiten de context van dit artikel en mag men hopen dat de KLu MET de G 650 ER nog jarenlang zijn waarde voor de Nederlandse krijgsmacht mag bewijzen zoals ook andere toestellen van welke origine dat hebben gedaan !

  3. Woudstra schreef:

    Als je ooit hebt gewoond onder de aanvliegroute van een vliegveld dan weet je waarover je het hebt., Het starten was vele malen erger dan een kist die met gedrosslede moteren binnekwam.
    Het ergste is natuurlijk Schiphol dat op een volkomen verkeerde plaats ligt en vele omwonende helemaal stapelgek maakt van de herrie van startende kisten.
    Helaas heeft men het idee van de gebroeders Das niet omarmt om een geheel nieuwe luchthaven te bouwen voor de Nederlandse kust. Dan hadden we nu een geheel andere situatie gehad en waren er geen mensen gek van het geluid vaneen halfmiljoen vluchten.
    Gasturbines zijn weliswaar veel stiller geworden door de turbofans die het geluid voor een groot deel ‘inpakken’ maar een gezonde situatie is het rondom Schiphol bepaald niet.
    Vliegen is machtig mooi zolang je anderen niet stoort en dat is nu, helaas vaak wél het geval.

    @b Woudstra,
    LTZV 1 b/d.
    12150 SW 89th Avenue,
    Opa Locka, Florida, USA

  4. Een KDC 10, ik meen de 264, heeft ooit Nederlanders op Bali opgehaald en vanwege een calamiteit naar Singapore gevlogen. Een Klu toestel kan dus voor meerdere functies gebruikt worden. Wie weet wat het extra lange vliegbereik van de G 650 ER nog meer van betekenis kan worden voor Nederland.

  5. Anton S. schreef:

    @ Frans Eekhout van 11 maart
    Je positioneert dit “nieuwe” toestel nu als een soort Doomsday toestel.
    Maar is een 14 zitter dan genoeg?

    Ik mag toch hopen, dat als er in zo’n situatie mensen geëvacueerd worden onze regering dan toch meteen alle 777’s, 787’s en inmiddels A321 XLR’s van KLM, Transavia en TUI Ned. daarvoor inzet.

    Blijft overigens dan nog de vraag wie er een plekje krijgen in zo’n vliegende Ark van Noach luchtbrug? Krijgen we via een WOO verzoek inzicht in die concept passagierslijsten?

  6. Opvallend aan de nieuwe Gulfstream G 650 ER is dat het roundel wel duidelijk en in kleur zichtbaar is in tegenstelling tot de. F 35 waar het in grijze tinten op de romp is aangebracht.
    Het is te hopen dat men nog eens wat interieur foto’s laat zien van de G 650 ER en of we dan verschillen zullen opmerken met de oude G IV. Men wil de GIV gaan verkopen, maar wie wilt er nu een toestel kopen dat de laatste tijd meer aan de grond staat dan vliegt ? Geef het een plek in het Nationaal Militair Museum kunnen bezoekers zich aan vergapen net als de overige vliegtuigen zoals de F 27 zowel van buiten als binnen.

  7. Jan Harm Lugtenborg schreef:

    De nieuwe Gulfstream is vandaag overgevlogen vanuit Bazel en om 13.17 aangekomen op vliegbasis Eindhoven.

  8. Over vulkaan uitbarsting gesproken. De Krakatau van 1883 waren wereldwijd merkbaar zelfs de deining werd in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk nog geregistreerd (*) en zou iets dergelijks nu gebeuren, wat niet te hopen is, dan zal dat gevolgen hebben voor de luchtvaart en mag men blij zijn dat een G 650 ER voldoende reikwijdte heeft als men nog genoeg brandstof heeft om nog ergens te komen en landen.
    (*) bron Wikipedia.
    Ik hoop dat ze van de slanke G 650 ER van de KLu nog een mooi model uitbrengen om thuis te kunnen etaleren.

  9. woudstra schreef:

    Ik lees tot mijn verbazing de reaktie van Verkleij als zou de wereld al vijf maal niet bewoonbaar zijn geweest.
    De weeld is in het verleden een aanta malen opgeschrikt door enorme vulkaan uitbarstingen zoals die van de Pinatubo, zo zelfs dat ooit de temperatuur met een aantal graden daalde maar zich toch herstelde. Graag bij de feiten boijven.

  10. A.B.P. Verkleij schreef:

    Prachtige kist! Het moet maar eens afttgelopen zijn met dat azijnpissige commentaar. Nederland zal niet in haar eentje het ‘millieu’ redden, dat moet mondiaal gebeuren. En wat maakt het uit? De wereld is in haar bestaan al vijf keer volledig zonder leven geweest door vulkaanuitbarstingen, comeetinslagen en extreme co2 uitstoot. Het leven.komt altijd weer terug,ook zonder mensen.

  11. Willem Alexander is nu alleen bevoegd om met de PH-GOV te vliegen en als straks de Boeing 737 bij de KLM het veld ruimt kan hij alsnog omgeschoold worden op de G 650 ER van de KLu als hij met dit nieuwe speeltje wilt vliegen. Men heeft het aangeschaft om onder andere tactische redenen en niet afhankelijk te zijn van derden zoals private ondernemingen die niet altijd voorzien zijn van voorzieningen om veilig ook naar risico volle gebieden te vliegen. Het is daarom dat men nu wel voorzieningen treft om het toestel te voorzien van raketten afwerende middelen wat burger vliegtuigen meestal niet hebben, flares en dergelijke wat de G IV niet heeft. Vele luchtmachten vliegen ook met een Gulfstream.
    En ja, dat Nederland steeds meer anti luchtvaart is geworden en alleen nog zweefvliegtuigen toelaten omdat die geen geluid maken terwijl men vroeger veel aan het luchtmachine te danken heeft en veel gewone burgers de broekriem moeten aanhalen, is een gegeven waar we maar aan moeten wennen.
    Onafhankelijk, flexibel en betrouwbaar inzetbaar zijn om de mensen die op tal van plaatsen van Defensie hun inzet tonen is het streven waarom Defensie liever voor een eigen kist kiest dan steeds bij andere te moeten aankloppen of men effe een vliegtuigje kunnen lenen en van de reguliere luchtvaartmaatschappijen die ook richting de tuinstad van Azie kunnen vliegen zoals de bijnaam van Singapore is, heeft men ook weinig vertrouwen en kost het misschien net zo veel geld als het bezit van een eigen Gulfstream. Als men hiertegen op ziet, dan zou men ook -GOV’ie als regeringsvliegtuig moeten afschaffen en de koning gewoon met de KLM of anderen laten vliegen, verzamelt men misschien ook nog airmiles. Trouwens met de komst van de KLM Airbus zou men de Boeing ook kunnen inruilen voor een Airbus ACJ toestel, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Kortom, men maakt bij de overheid nu eenmaal de keuze om twee aparte jets te hebben, een voor W.A. en co en een voor niet W.A. en co en de een wat groter en de andere met een langere neus, lees vliegbereik en uiteindelijk betalen wij allen een stukje aan mee met onze belasting centjes of we het leuk vinden of niet EN moeten we ook NIET meer op vliegvakantie gaan zeker niet van onze impopulaire luchthaven Schiphol en of buitenlandse luchthaven. Want als het in de zomer lange tijd hondenweer is, zijn er genoeg mensen die alsnog het vliegtuig nemen om de zon op te zoeken en let men even niet of het milieutechnisch verantwoord is, dan is het gaan met die banaan. Als ex dienstplichtig militair gelegerd in Amersfoort zag ik dagelijks menig vliegtuig van Soesterberg laag overvliegen, daar ging mijn vliegerhart sneller van kloppen, dus gun ik Defensie hun nieuwe paradepaardje !
    En als anderen anti luchtvaart zijn, en dat schijnen er steeds meer te worden in ons kikkerlandje, op mij dan, dan blijven ze maar thuis achter de geraniums kijken naar de bloemetjes en de bijtjes die nog wel vliegen…

  12. Anton Schiere schreef:

    Inmiddels krimpen wij Schiphol met mogelijk serieuze consequenties voor ons hele bedrijfsleven, verdrievoudigt onze overheid de vliegtaks om het publieke vliegverkeer voor het klimaat af te remmen en de geluidsoverlast te laten afnemen.
    Wat vliegt die overheid dan zelf nog met een toestel waarmee non stop naar Singapore gevlogen kan worden, terwijl er van Schiphol elke dag [zolang het nog kan althans] toestellen voor zo’n vlucht vertrekken? Los van alle private jet aanbieders die er met vergelijkbare toestellen klaar staan.
    Ook Zijne Majesteit mag gerust een extra type rating laten bijschrijven, maar daarvoor hoeft onze overheid niet een toestel ter beschikking te stellen.

    Hoe “voordelig” dit toestel ook wordt aangeschaft, als een groot deel van onze bevolking, de eindjes amper aan elkaar krijgt, of zelfs bij de voedselbank loopt, doemt de vraag op:

    Hoe is de aanschaf van zo’n typisch voor enkel* VIP transport bedoeld, nu ook wat ruimer en breder zittend, overheidstoestel nog te verantwoorden?
    * dus zonder Friend or Foe apparatuur.

    ’t Gaat niet alleen om de aanschaf, maar ook exploitatie en vooral inzet van schaars defensiepersoneel, dat inmiddels toch helaas andere prioriteiten heeft gekregen.
    Hopelijk wordt dit toestel dus snel bij een private jet aanbieder ondergebracht en komt er dan een ander logo op de romp!

  13. Is het een G 650 of G 650 ER van extended range ? De G 650 heeft een vliegbereik van pakweg 12.964 km, terwijl de G 650 ER zelfs 13.890 kilometer dus meer dan 13.000 km non-stop ver kan vliegen. Amsterdam naar Singapore is mogelijk, dus welke van de twee versies krijgt de KLu ? En wat wordt de registratie van het toestel in deze mooie beschildering ? ? ?

  14. Frans EEKHOUT schreef:

    Wellicht dat de flexibiliteit en misschien wel militair strategische of tactische redenen een rol spelen om generaals en co snel naar een plaats van bestemming te brengen en de Luchtmacht zelf VIP diensten aan te bieden. In het verleden hebben niet alleen militairen maar soms ook een van onze ministers er gebruik van gemaakt. Trouwens wordt dit een standaard G650, er is nog een versie met ER dus Extended Range vergroot vliegbereik beschikbaar, voorzien van chaffs om raketten af te weren en Friend or Foe apparatuur die niet in “gewone” Gulfstream’s aanwezig is? De Cabine van de G650 is ongeveer 30 cm breder dan van de huidige GIV en gaat men op comfort gebied zeker op vooruit ook als het onderhoud in eigen huis plaats zal vinden.
    Het toestel is deel van General Dynamics ook producent van onze F16 toestellen als ik het goed heb..

  15. Anton Schiere schreef:

    @ Frans,

    Op zich heel correct, dat men probeert ’t voor een zo gunstig mogelijke prijs te doen.
    Maar met minimaal 14 passagiers en 12 k km actieradius heb je wel al een redelijke heuse business jet. Bovendien zit je dan nog maar 10 Pax af van de PH-GOV.

    Ook vraag ik me af of het eigenlijk wel core business van onze luchtmacht is om VIP transportdiensten te leveren. Voor mijn gevoel zijn er bedrijven die daar veel beter en kosten effectiever op toegerust zijn. De PH-GOV is daarom toch ook bij KLM ondergebracht, al heeft de Staat het toestel betaald.

    Dus wat mij betreft wordt er een tender uitgeschreven op x vlieguren per jaar met een zeg acht zitter en y vlieguren per jaar met een 14+ zitter, om zo steeds optimaal op een vervoersvraag aan te sluiten.

  16. Frans EEKHOUT schreef:

    Hopelijk krijgt de elegante Gulfstream G650 een betere en mooiere beschildering dan de “gecamoufleerde” Boeing 737-700 BBJ PH-GOV regerings toestel. Als men dus haast heeft om bijvoorbeeld snel naar de Caribean te gaan dan neme men de “fastjet” G650 die ten opzichte van de huidige GIV ook een ruimere en bredere cabine heeft én zou Koning Willem Alexander ook geschoold worden om met de nieuwe Luchtmacht zakenjet te mogen vliegen naast de Boeing ? Trouwens het is alweer een tweedehandsje, is er geen poen voor een nieuwe of heeft men liever een toestel dat al langere tijd zijn vlieguren gemaakt ten opzichte van een nieuwe die men nog moet introduceren ?