![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/08/Frontier_A321NX_MSN_11509_CAF_Taxi_2023-08-09-1-230x85.jpg)
NEWPORT BEACH – De Aviation Capital Group LLC (ACG) heeft de zevende en laatste nieuwe Pratt & Whitney GTF aangedreven Airbus A321-200neo voor lange tijd in huur ondergebracht bij Frontier Airlines. Op de staart van het vliegtuig prijkt zoals gebruikelijk bij Frontier een dier, deze keer een bonte specht.
Frontier Airlines ontving in oktober 2022 de eerste van 158 bestelde A321neo’s die elk plaats bieden aan 244 passagiers. Ook dat toestel heeft een speciaal kleurenschema en werd getooid met de naam ‘Frederick the Bald Eagle’, een verwijzing naar Frederick B. Rentschler, de oprichter van motorleverancier Pratt & Whitney.
De vloot van Frontier telt momenteel 125 vliegtuigen van het type Airbus A320-200ceo (8), A320neo (82), A321-200 (21) en A321-200neo (16).
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/08/Frontier_A321NX_MSN_11509_CAF_Taxi_2023-08-09-1024x379.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/07/Frontier_A321NX_MSN_11437_CAF_Taxi_2023-07-26-1024x576.jpg)
Op 2 augustus 2023 arriveerde de vijfde A321-200neo met een eidereend op de staart geschilderd.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/05/Frontier_A321NX_MSN_11280_CAF_Taxi_A_2023-07-13_cropped.jpg)
Eind mei 2023 arriveerde derde A321-200neo met een een dikhoornschaap op de staart geschilderd (onder). Boven de in juli 2023 geleverde ‘ “Manuel de eekhoorn aap’.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/04/Frontier_A321NX_MSN_11330_CAF-2_Taxi_2023-04-26-1024x810.jpg)
De tweede A321-200neo arriveerde in april 2023 (foto onder).
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/02/Aviation_Capital_Group_Announces_Delivery_of_One_New_A321neo_to_Frontier_Airlines1-1024x548.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/10/frontier_a321neo_c_airbus_1280.jpg)
Daar heb je wel gelijk in @Anton S, Het is net als supermarkten, als je er 1 hebt, heb je keus, als er meerdere zijn dan kan je pas echt en keuze maken en dat is in de luchtvaart net zo door spreiding van risico’s. Waar het mij om gaat is dat Airbus nu echt voet op Amerikaanse bodem heeft gekregen. Toen Eastern Airlines de eerste A300 in dienst nam was er veel ophef geweest, en toen Jet Blue door David Neeleman wiens overgrootouders nota bene Nederlandse immigranten waren en koos voor Airbus in plaats voor Boeing, leverde dat ook gefronsde wenkbrauwen op. Dat de A320 serie goed scoort is een pluspunt en zeker als die in Mobile USA gemaakt wordt. Wel of geen warme broodjes, als ze maar lekker smaken en bij de klant, passagiers een warm onthaal krijgen om veilig van A naar B te vliegen, dus ook bij Frontier USA…
@Frans Eekhout
Niks ten nadele van Airbus, maar voor een “all Airbus” maatschappij is aanschaf van nieuwe toestellen van diezelfde fabrikant nou niet echt hèt bewijs van over de toonbank vliegende z.g. warme broodjes.
Misschien wel “warm”, maar dan meer in de marketing zin van de temperatuurduiding, als het gaat om het doen van vervolg aankopen door een bestaande cliënt bij dezelfde leverancier.
Tegelijkertijd maakt zo’n merk/type loyaliteit een airline kwetsbaar, bij een structureel defect aan die toestellen.
Denk aan de 787’s, de Max’en en nu het almaar voortdurende P&W probleem, op toestellen van Airbus en Embraer, waar ze bij o.a. Baltic en KLM Cityhopper typisch last van hebben.
Kortom, hoe technisch en qua bemanning inefficiënt ook:
enige spreiding over vliegtuigbouwers/typen en motorentypen voorkomt in zulke situaties maatschappijbrede uitval.
Die A321neo’s gaan als warme broodjes over de toonbank getuige van een goed recept waarmee veel klanten geworven wordt.