Nieuws
Foto: Joby Aviation

WASHINGTON – De General Aviation Manufacturers Association (GAMA) heeft een op vier punten gestoelde reactie ingediend bij de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) voor de invoering van regelgeving voor Advanced Air Mobility (AAM). De belangenorganisatie diende zijn feedback in kort voor het verstrijken van de inspraakprocedure.

De FAA presenteerde in juni een lijvig document met daarin de zienswijze van de toezichthouder rond regelgeving voor onder meer eVTOL’s, elektrische verticaal stijgende en landende voertuigen. Belanghebbenden kregen tot maandag 14 augustus de tijd om feedback op het plan te geven. GAMA vertegenwoordigde in zijn reactie ook de bedrijven die actief zijn binnen de AAM-sector, zoals fabrikanten van eVTOL’s.

“De toonaangevende AAM-fabrikanten ter wereld hebben samengewerkt aan gerichte opmerkingen die, indien aanvaard, de luchtvaartveiligheid zullen verbeteren en de onzekerheid over de regelgeving zullen verlichten”, aldus de GAMA in een toelichting. De organisatie dringt er bij de FAA op aan haast te maken met het uitwerken en invoeren van de regels, om “initiële operaties” van koplopers in de sector op korte termijn mogelijk te maken. “Als we niet tijdig en praktische zekerheid kunnen bieden op het gebied van regelgeving, zal dat de wereldwijde leidende positie van de Amerikaanse industrie op het gebied van geavanceerde luchtmobiliteit in gevaar brengen”, aldus GAMA-president Pete Bunce.

Vier aandachtsgebieden
In zijn opmerkingen concentreert GAMA zich op vier ‘kritieke’ aandachtsgebieden die binnen de Special Federal Aviation Regulation (SFAR) moeten worden aangepakt: certificering van piloten, dubbele besturing, trainingsapparatuur voor vluchtsimulatie en operationele regels. Bij die operationele regels denkt GAMA vooral aan de criteria die voor AAM-voertuigen moeten gelden op het gebied van energiereserves. De huidige regelgeving heeft betrekking op conventionele brandstoffen, zoals avgas en kerosine. De nieuwe generatie vliegtuigen is grotendeels elektrisch aangedreven.

“Als we niet tijdig en praktische zekerheid kunnen bieden op het gebied van regelgeving, zal dat de wereldwijde leidende positie van de Amerikaanse industrie op het gebied van geavanceerde luchtmobiliteit in gevaar brengen”, aldus GAMA-president Pete Bunce.