Nieuws
Foto© Canadian Armed Forces.

OTTAWA – Canada heeft bij Airbus getekend voor vier nieuwe A330-200 Multi Role Tanker Transport (MRTT) vliegtuigen. Daarnaast zullen vijf bestaande A330’s voor deze doeleinden worden omgebouwd.

De eerste om te bouwen Airbus A330-200 is inmiddels uit de spuithal op EuroAirport Basel-Mühlhausen gerold. Dat toestel zal vooreerst een VIP interieur krijgen, maar op termijn bij Airbus om worden gebouwd tot MRTT

Ook werd in augustus 2022 al een contract met een waarde van U$ 102 miljoen afgesloten met de International Air Finance Corporation voor de aankoop twee acht jaar oude A330-200s die een deel van de verouderde CC-150 Polaris-vloot van de Royal Canadian Air Force (RCAF) zullen gaan vervangen.

De vijf huidige CC-150’s begonnen hun leven tussen 1987 en 1988 als reguliere Airbus A310’s bij de ter ziele gegane Canadese luchtvaartmaatschappij Wardair. Ze kwamen in 1992 in dienst bij de RCAF en vervulden verschillende rollen.

De CC-150-01 werd daarbij omgebouwd tot “Can Force One” regeringsvliegtuig.
Twee andere CC-150s werden nadien gebruikt voor regulier troepen- en vrachtvervoer.
De vierde en vijfde CC-150 werden omgebouwd air tankers, gebaseerd op de A310 MRTT.

De vliegtuigen zijn gebaseerd op Canadian Forces Base Trenton in Ontario en ondergebracht bij RCAF 437 Transport Squadron.

In april 2021 maakte Airbus Defense & Space Canada bekend dat de A330 MRTT was verkozen boven de Boeing KC-46 Pegasus.

Polaris CC-150 (Foto Frank Mink)

2 reacties op “Canada is er uit: negen A330 MRTT’s

  1. Mooi kleurenschema van de Canadezen en hoop dat ze er ook een model van uitbrengen en vooral dat ze gekozen hebben voor een beproeft Airbus concept en niet voor de veel geplaagde KC 46. De staart van deze A330 MRTT doet mij wel een beetje denken aan de VC 25 A Air Force One van hun zuiderburen, een beetje maar.

  2. Canada blijft Europa lees Airbus trouw met de aanschaf van de A330 MRTT ter vervanging van de A310, nu hun zuiderburen oftewel de U.S.A. nog als vervanger van de bedaagde KC 135 die in de KC 95 geen goede opvolger gekregen heeft gelt op de vele problemen van deze Boeing.