![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/09/vertical-230x144.jpg)
COTSWOLD – De door Vertical Aerospace ontworpen elektromotor aangedreven eVTOL VX4 heeft woensdag (19 juli een eerste echte vrije vlucht uitgevoerd op Cotswold Airport Daarbij werd een snelheid opgetekend van 40 mph (70 kmh). Het op afstand bestuurde toestel werd uitsluitend aangedreven door de stuwkracht van het hypermoderne voortstuwingssysteem op batterijen.
Eind september 2022 werden met de VX4 de eerste hoover tests uitgevoerd.
De VX4 gaat plaats bieden aan een piloot en vier passagiers en had al in 2021 voor het eerst moeten vliegen waarbij een vliegbereik van 120 nm (222 km) wordt voorzien bij een kruissnelheid van 200 mph (322 km/h) en een nuttige lading van 450 kg.
Het luchtvaartuig zal worden uitgerust met lithium-ion accu’s van het Taiwanese E-One Moli Energy. De accu’s zullen stroom leveren voor vier elk 100kW (136,4 pk) sterke Rolls-Royce elektromotoren.
Ook de Belgische Flyinggroup wil de VX4 en bestelde er vijftig.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/07/Vertical-Exterior_Runway-1024x450.jpg)
Ik denk dat dat niet zozeer met techniek te maken heeft maar meer met hoe de uiteindelijke klanten (=reizigers / passagiers) er tegenaan kijken. Elektrisch en vanuit de stad in een geheel nieuwe categorie van vliegtuigen zal voor velen al een flinke stap zijn. Onbemand zonder piloot zal dan echt een brug te ver zijn.
In deze toestellen zit al een heel groot stuk vliegintelligentie. Dus, waar ze in druk bevolkte stadsagglomeraties gaan vliegen, vreemd hierbij niet direct de stap te maken naar volledig geautomatiseerd vliegen. Daarmee meteen in zo’n kritische omgeving menselijke fouten uitschakelend.
Los daarvan, maak je de vluchtuitvoering er op termijn ook goedkoper mee. Hou je piloten voor het vliegen met grotere toestellen beschikbaar.
Hover,je hebt gelijk