Nieuws

COTSWOLD – De door Vertical Aerospace ontworpen elektromotor aangedreven eVTOL VX4 heeft woensdag (19 juli een eerste echte vrije vlucht uitgevoerd op Cotswold Airport Daarbij werd een snelheid opgetekend van 40 mph (70 kmh). Het op afstand bestuurde toestel werd uitsluitend aangedreven door de stuwkracht van het hypermoderne voortstuwingssysteem op batterijen.

Eind september 2022 werden met de VX4 de eerste hoover tests uitgevoerd.

De VX4 gaat plaats bieden aan een piloot en vier passagiers en had al in 2021 voor het eerst moeten vliegen waarbij een vliegbereik van 120 nm (222 km) wordt voorzien bij een kruissnelheid van 200 mph (322 km/h) en een nuttige lading van 450 kg.

Het luchtvaartuig zal worden uitgerust met lithium-ion accu’s van het Taiwanese E-One Moli Energy. De accu’s zullen stroom leveren voor vier elk 100kW (136,4 pk) sterke Rolls-Royce elektromotoren.

Vertical Aerospace tekende tot op heden contracten voor bij elkaar opgeteld 1.400 eVTOLs en zal bij de ontwikkeling worden geruggensteund door de Italiaanse Leonardo Company.

Ook de Belgische Flyinggroup wil de VX4 en bestelde er vijftig.

Als alles volgens plan verloopt zal het toestel in 2026 op de markt komen na certificatie onder de nieuwe Special Conditions-VTOL regel.

Vertical Aerospace (Vertical) en het Canadese trainingsconglomeraat CAE gaan daarnaast samenwerken bij de ontwikkeling van een trainingsprogramma voor toekomstige piloten van de VX4 eVTOL.

3 reacties op “Eerste echte vliegtest VA VX4 (video)

  1. Marko schreef:

    Ik denk dat dat niet zozeer met techniek te maken heeft maar meer met hoe de uiteindelijke klanten (=reizigers / passagiers) er tegenaan kijken. Elektrisch en vanuit de stad in een geheel nieuwe categorie van vliegtuigen zal voor velen al een flinke stap zijn. Onbemand zonder piloot zal dan echt een brug te ver zijn.

  2. Anton S. schreef:

    In deze toestellen zit al een heel groot stuk vliegintelligentie. Dus, waar ze in druk bevolkte stadsagglomeraties gaan vliegen, vreemd hierbij niet direct de stap te maken naar volledig geautomatiseerd vliegen. Daarmee meteen in zo’n kritische omgeving menselijke fouten uitschakelend.
    Los daarvan, maak je de vluchtuitvoering er op termijn ook goedkoper mee. Hou je piloten voor het vliegen met grotere toestellen beschikbaar.

  3. Ruud Vos schreef:

    Hover,je hebt gelijk