Nieuws
Foto: Air Tindy.

EVERETT – MagniX, een pionier op het gebied van elektrische voortstuwing, bereidt zich voor op de komst van een ​​De Havilland Canada Dash 7 voor ombouw tot een hybride elektrisch vliegtuig onder NASA’s Electrified Powertrain Flight Demonstration programma.

Het is het eerste project waarvoor MagniX het volledige voortstuwing systeem gaat ontwikkelen, van batterijen tot motoren. Onder het contract gaat MagniX een ​​parallel-hybride voortstuwing architectuur ontwikkelen en aantonen hoe een vliegtuig stapsgewijs kan worden ‘gehybridiseerd’.

In de eerste fase van het contract zal tegen een vaste prijs een van de vier Pratt & Whitney PT6A-turboprops van de Dash 7 worden vervangen door een MagniX mangi650 elektromotor van 650 kW (884 pk). Een tweede PT6A wordt in de tweede fase voor gezamenlijk gebruik vervangen

De gepensioneerde turboprop wordt geleverd door projectpartner Air Tindi, een Canadese regionale luchtvaartmaatschappij uit Yellowknife. Het vliegtuig ondergaat momenteel een C-check en corrosie-inspectie teneinde luchtwaardigheidscertificaat te herstellen voordat het aan MagniX wordt geleverd.

MagniX ontving in september 2021 het NASA Electrified Powertrain Flight Demonstration (EPFD) contract met een waarde van 75 miljoen Dollar. Partners zijn Air Tindi en AeroTEC, specialist in vliegtuigmodificatie en vluchttesten.
Een tweede EPFD-contract werd door NASA gegund aan GE Aerospace om een ​​Saab 340 aan te passen.

Hoewel bij MagniX gebouwde elektromotoren al vliegen in verschillende testvliegtuigen, speelt het NASA-programma een sleutelrol in het plan van de startup om al in 2025 elektrische voortstuwingssystemen te type certificeren. De fabrikant toonde medio 2021 al twee productierijpe motorvarianten met bijbehorende systemen.