
KUNOVICE – De Tsjechische fabrikant BRM Aero heeft dezer dagen de honderdste B23 afgeleverd. De fabrikant begon begin 2021 met de aflevering van de eerste CS 23 gecertificeerde tweezitter die in korte tijd wereldwijd enorm aan populariteit won.
Het low-wing metalen vliegtuig is leverbaar als B23 en B23 Turbo met beiden een maximaal startgewicht van 750 kg.
Bij de B23 wordt de aandrijving verzorgd door een 100 pk sterke Rotax 912 S3 motor. Met dit toestel zijn Kruissnelheden mogelijk van 217 km/h bij een vliegbereik van 1.111 km dankzij een tankinhoud van 120 l.
De B23 Turbo heeft een 141 pk sterk Rotax 915iSc motorblok voor het brandschot. Met dat toestel zijn kruissnelheden mogelijk van 250-290 km/h, dit afhankelijk van de vlieghoogte. Beide vliegtuigen worden standaard geleverd met Night VFR certificering en is een IFR-upgrade optioneel.
Bij BRM Aero wordt sinds 2021 ook gewerkt aan de ontwikkeling van een 130 pk sterke Franse Turbotech Turbotech TPR-90 turboprop aangedreven variant (zie foto).
Daarnaast wordt het B23 airframe gebruikt door H55 uit Zwitserland. Deze elektromotor aangedreven Bristell Energic heeft een vliegduur van 1,5 uur waardoor er 45-60 minuten mee gevlogen zal kunnen worden (de nodige reserves in acht nemend). De elektromotor levert maximaal 90 kW (122,5 pk) en 65 kW (88 pk) continu. De accu’s hebben een capaciteit van 50 kWh en kunnen binnen een uur worden opgeladen.
De fabriek in Kunovice leverde in 2020 honderd vliegtuigen af en in 2022 maandelijks twaalf. Dit aantal zal echter worden uitgebreid naar achttien. Naast de B23 en B23 Turbo verlaten hier ook de Bristell Classic en RG de fabriek.
