![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/07/Icelandair_Airbus-A321XLR-230x158.jpg)
REYKJAVIK – De IJslandse luchtvaartmaatschappij Icelandair heeft bij Airbus een vaste order geplaatst voor dertien A321XLR’s. Met de bestelling wordt Icelandair een nieuwe Airbus-klant. Ook worden vier A321LR’s geleased. De nieuwe toestellen vervangen bij Icelandair de Boeing 757-200 en 757-300, die sinds jaar en dag een trouw werkpaarden van de maatschappij zijn.
De A321XLR’s kunnen past vanaf 2029 geleverd worden. In 2025 rekent Icelandair al op de komst van vier A321LR’s, die geleverd worden door leasemaatschappij SMBC.
Met de XLR kan Icelandair tot wel 8.700 km vliegen, 1.500 km verder dan met de Boeing 757-200.
De orderbevestiging volgt op een voorlopige overeenkomst die in april van dit jaar werd aangekondigd.
Een stop in Miami beste Anton is zo gek nog niet, omdat je in Florida leuke plaatsen kunt bezoeken zoals de Disney pretparken, NASA, zelfs een cruise kunt maken en vervolgens door kunt vliegen naar onze eigen parels in de Caraiben Aruba en Curacao.
Nadeel van de smalle romp vliegtuigen is dat er minder goede rust ruimte is voor de bemanning, In wide-body toestellen is er soms plaats boven de passagiersstoelen, zeg maar op zolder en hoeven geen verkoopbare passagiers stoelen vrijgemaakt te worden als rust stoel voor de crew, had dat ooit in 1995 aan boord van een Malaysia Airlines B747-400 gezien.
Met de A321 (X)LR gaan we deels terug naar de jaren zestig en zeventig toen lange afstanden nog werden gevlogen met de mooie en slanke DC 8-63 en de Boeing 707 die laatste zie ik hier in Zuid Limburg nog dagelijks laag boven mij hoor en zie vliegen in de vorm van een AWACS variant plus al het andere grut dat op weg is naar de vliegbasis Geilenkirchen. Icelandair zou er ook vluchten naar de Golfstaten kunnen denk aan Dubai of Abu Dhabi vliegen
Een stop op IJsland op weg naar Aruba is een optie zoals dat binnenkort ook kan met JetBlue van Amsterdam naar New York en overstapje naar de West met een A321neo.
Door dit toestel raakt ook het veel geplaagde en minder aantrekkelijke Schiphol zijn positie kwijt als je makkelijk van A naar B kunt reizen zonder overstap via C .
In Nederland doe ik dat als ik met de trein van Heerlen naar Amsterdam zonder overstap in Eindhoven, kan maken, wel zo makkelijk, dus geldt dat ook voor vliegreizen. Maar soms is een overstap best leuk, je doet er misschien iets langer over, maar kan nog ergens een kijkje nemen en verder reizen en dat laatste heb ik in het verleden wel vaker meegemaakt op weg naar Azie.
Misschien een iets te zware term, maar XLR’s zullen zeker een effect gaan hebben, dat in de buurt komt van een game changer in de industrie.
Althans in een wereld waarbij we er met elkaar voor kiezen een heel fijnmazig netwerk van point to point verbindingen, in plaats van via hub’s te willen reizen.
Die keuze heeft echter dan ook nog wel te maken met hoe “zuinig/economisch” een “stoel” uitpakt op een bepaalde verbinding, via een hub of rechtstreeks?
Je kunt immers, behalve zoals bij business jets, niet eindeloos kerosine tanks blijven toevoegen om maar verder te kunnen vliegen.
Je zou toch zeggen, dat vliegtuigbouwers en ook airlines hier wel de nodig XLS’jes over hebben gemaakt.
Ben benieuwd hoe die vergelijking er uit ziet tussen vanaf Reykjavik via Miami naar Curaçao of Aruba, of met rechtstreekse vluchten?
Het enige en juiste alternatief voor Icelandair is de Airbus A321 (X)LR. Als Boeing nu een 757 neo had gemaakt zou dat mogelijk zijn geweest, maar het toestel werd te vroeg uit productie genomen en de 737 MAX is maar half zo goed als de A321neo, dus moet men wel een Europees product kopen al ontstaan er nu wel mogelijkheden die men niet voor mogelijk houdt. Ijsland naar Curacao bijvoorbeeld of Aruba, lijkt mij best leuk…