Nieuws


MOUNTAIN VIEW – Aska verwacht deze maand te beginnen met ongebonden testvluchten van haar A5 eVTOL SUV met vier zitplaatsen. Het in Californië gevestigde bedrijf heeft een FAA autorisatie certificaat en speciale luchtwaardigheidscertificering op zak om het eerste A5-prototype te testen. In juni werden al korte testvluchten uitgevoerd waarbij het toestel nog met kabels met de grond was verbonden.

Sinds begin 2023 voert Aska grondproeven uit met de A5, waaronder ook ritten op straten in de buurt van het hoofdkantoor en naar lokale vliegvelden van waaruit het bedoeld is om te opereren in VTOL- of STOL-modus.


Aska hoopt de testvluchten met het FAA certificaat op zak nu uit te gaan breiden naar luchthavens als Palo Alto en Reid Hillview in San Jose. Deze worden beschouwd als typische locaties van waaraf eigenaar-piloten het hybride-elektrische vliegtuig zouden kunnen verttekken. Gemikt wordt daarbij op een vliegbereik van 250 mijl (402 km) bij een kruissnelheid van 150 mph (240 km/h).

De A5 is ook bedoeld om als wegvoertuig te worden gebruikt om thuis of bij kantoor te worden geparkeerd.