
DEN HAAG – Na 27 jaar dienst heeft de Koninklijke Luchtmacht afstand gedaan van de Gulfstream IV. De nieuwe eigenaar van het vliegtuig is het Nederlandse Zeusch Aviation dat over een eigen AOC beschikt.
Dit bedrijf is gehuisvest op vliegveld Lelystad en verzorgt onder meer medische repatriëringen en transporten van organen met King Air turboprops van het type C90A (2, waarvan 1besteld) en B200 Super King Air (6).
Het voormalige militaire toestel werd in mei 2024 in de etalage gezet, en gaat nu als PH-ZUZ (PH-ZEUSCH) het Nederlandse register in.
De Gulfstream G650ER V-117 volgt komend kwartaal de G IV op.
Bron: Ministerie van Defensie.
@Anton S,
Dan had de Gulfstream IV beter als poortwachter kunnen fungeren voor het (nog) niet gebruikte terminal op Lelystad of een plaats bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg en er “rondvluchten” mee hebben kunnen maken. Daar kan men ook rondritten maken met een M113 voertuig, dan mag Gulfi er ook nog bij, leuk toch effe op het pluche zitten of als statisch aspect naast de Brequet Atlantique, de F 27 en zo.
Dat toestel had gewoon geen zin om hotemetoten rond te moeten vliegen 😉
@ Frans
Tja, maar als onze overheid al van dit toestel af wilde vanwege haar storingsgevoeligheid wat doet dan met name een medivac operator nog met zo’n toestel?
Blijft het toch nog een Nederlands onder onsje…