![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/Universal-Hydrogen_Dash-8-230x150.jpg)
LOS ANGELES – Meestal is het geen goed nieuws als een vliegtuig wordt overgevlogen naar de Mojave-woestijn. Dat betekent namelijk doorgaans het einde van zo’n toestel. Maar voor Universal Hydrogen was de ferryvlucht van een Dash-8 naar naar Mojave Air & Space Port een nieuw hoogtepunt in de ontwikkeling van een waterstof-aandrijflijn.
De eerste testvluchten van het technologiebedrijf vonden plaats van af Moses Lake in de staat Washington. Het testprogramma verhuist echter naar Mojave Air & Space Port, waar Universal Hydrogen zijn activiteiten verder wil uitbouwen.
Met de verhuizing haalt Universal Hydrogen het testvliegtuig dichterbij huis: het hoofdkantoor van het bedrijf is namelijk gevestigd in het Californische Hawthorne. Bovendien verwacht de onderneming dat het in Mojave en het nabij gelegen Los Angeles beter in staat is om jonge technici aan zich te binden.
De Dash 8-300 maakte onderweg van Moses Lake naar Mojave Air & Space Port vier tussenstops. Bij elkaar werd een afstand van bijna 1.500 km afgelegd. Een van de twee motoren van het toestel is uitgerust met een aandrijflijn met een brandstofcel op waterstof. Die aandrijflijn werd onderweg bij elke start ingezet. De eerste drie sectoren legde het toestel vervolgens af op de reguliere turbopropmotor, maar tijdens het laatste deel van de vlucht naar Mojave werd de waterstof-brandstofcel de volledig vlucht benut. Dat betrof een afstand van 334 km en een vliegtijd van ruim een uur, wat volgens Universal Hydrogen tot nu toe wereldwijd de langste vlucht op waterstof is.
Het bedrijf mikt op 2025 voor certificatie van de nieuwe aandrijflijn. Univerval werkt aan een systeem dat bedoeld is voor nieuwe vliegtuigen en een variant waarmee bestaande vliegtuigen kunnen worden verduurzaamd.