Nieuws

PARIJS – Aura Aero en Pan Européenne Air Service hebben tijdens de Paris International Air Show 2023 een intentieverklaring getekend voor vier aantal elektromotor aangedreven ERA-vliegtuigen.

De in Chambéry en Lyon gevestigde luchtvaartmaatschappij biedt met een vijftal vliegtuigen van het type Embraer Phenom 100 (1), Phenom 300 (1), Phenom 300E (1), ERJ135 (1) en ERJ145 (1) zakelijke en groepscharters aan.

Ook Alpine Air Express uit de Amerikaanse staat Utahtekende in Parijs een intentieverklaring voor een onbekend aantal ERAs. De Amerikaanse regionale maatschappij voert dagelijks meer dan honderd vluchten uit waarbij het vracht en pakketten vervoert voor alle grote bezorgbedrijven in Amerika. Alpine bezit / exploiteert momenteel meer dan tachtig Beechcraft turboprops voor haar klanten.

Eerder tekenden ook Afrijet uit Gabon een intentieverklaring voor een onbekend aantal ERA-vliegtuigen. Afrijet onderhoudt momenteel reguliere luchtverbindingen tussen Gabon, de Democratische Republiek Congo, Benin en Equatorial Guinee met ATR 72-600 en een ATR 42-300.

Kort daarvoor klopt ook Asian Aerospace bij Aura Aero aan voor een trio ERA’s. De op de Filipijnen gevestigde chartermaatschappij, voert binnenlandse en regionale vluchten uit vanuit Manilla, Cebu en Davao. De voorgenomen aankoop moet touroperators in staat stellen hun ecologische voetafdruk te verkleinen en tegelijkertijd hun aanbod te verbeteren.

In Parijs paste ook Elit’Avia een bestaand contract uit oktober 2022 aan waardoor in principe nu 28 in plaats van twintig ERA’s besteld worden. De Franse fabrikant heeft naar eigen zeggen momenteel meer dan 330 opgetekende intentieverklaring en vaste orders voor de ERA die, als alles meezit, in 2030 op de markt moet komen.

Het achtmotorige elektrische vliegtuig gaat plaats bieden aan negentien passagiers of 1.900 kg vracht in een drukcabine op stahoogte (1,88 m) met een inhoud van 23 kubieke meter. Voor het toestel zijn een startaanloop en landingsrol voorzien van 600 m. Gesproken wordt verder over een maximale kruissnelheid van 300 kts (556 km) bij een volledig elektrisch bereik van 215 nm (400 km). Het 8,1 ton zware toestel moet op termijn een vliegbereik krijgen van 1.000 nm (1.852 km).

In Parijs tekende Safran Helicopter Engines en Auro Aero een Memorandum of Understanding (MOU) voor het motoriseringsproject van het ERA-vliegtuig (Electric Regional Aircraft). Beide partners zullen samenwerken om oplossingen te evalueren voor de integratie van de door Safran ontwikkelde turbogeneratoren Deze MOU volgde op een eerdere overeenkomst uit april 2022 waarbij Safran Electrical & Power ook zorg zal gaan dragen voor de elektrische uitrusting van dit vliegtuig.